علت افت تحصیلی در کودکان

ایرنا:  عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: افت تحصیلی، تحقق نیافتن همه ظرفیت های یادگیری در یک دوره توسط دانش آموز است که نظام آموزشی و خانواده ها در جلوگیری از آن موثر هستند.

محمد حسنی افزود: افت تحصیلی به نظام آموزشی از جمله محتوای کتاب های درسی، ساز و کار ارزشیابی و حتی خانواده ها بر می گردد و دانش آموز کمتر در آن دخیل است.

وی به ایجاد پایه ششم ابتدایی از سال تحصیلی آینده در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: پایه ششم در نظام آموزشی جدید (۶٫۳٫۳) پل ارتباطی میان پنج سال آموزش های عمومی ابتدایی و شش سال آموزش های تخصصی است.

حسنی حضور مشاوران قوی در این پایه را در راستای ارتقای سطح آموزشی و رفع مشکلات دانش آموزان با اهمیت دانست و گفت: اجرای صحیح برنامه با این رویکرد، انعطاف نظام آموزشی را در مقابل مشکلات و ضعف های دانش آموزان نشان می دهد.

حسنی به مصوبات ۱۸ تیر ماه سال ۸۷ شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: تسلط کافی آموزگاران بر امور تدریس و ارتباط رفتاری مطلوب با دانش آموزان، در ارزیابی کیفی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.

طرح ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که در دهه ۸۰ به همت سیاستگذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان دوره ابتدایی ارایه شد.

وی با بیان اینکه معلم با کار کیفی، ضعف های دانش آموزان را شناسایی می کند افزود: ارزشیابی کمی به طور صرف معیار دقیقی نیست.

حسنی اجرای سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور را حرکتی درست و پیشرو در توسعه نظام آموزشی کشور بر شمرد و افزود: موفقیت سیاست های آموزش و پرورش در کشور منوط به برنامه ریزی دقیق، هدفمند و کارشناسی شده و همچنین اجرای درست آن در جامعه است.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید