شرایط مکانی و فیزیکی محل مطالعه

الف)شرایط مطالعه کننده:

برخی از نکات مهمی که شخص مطالعه کننده باید به آن توجه کند عبارتند از:

۱- تعیین دقیق هدف و انگیزه کافی و لازم از مطالعه.

۲- وضعیت بدنی صحیح در هنگام مطالعه و قبل و بعد از آن.

۳- تصویر ذهنی مثبت از خود

۴- ساختن تکیه گاههای ذهنی مناسب وتداعی های قابل قبول برای مطالعه.

(کلمات و واژه هایی را انتخاب کنید که برای شما حالت مثبت و با نشاطی را ایجاد کند و این کلمات را به هنگام مطالعه تکرار کنید.)

۵- رفتار مطالعه، باید کاملاً مسلط وآرام و همراه با پذیرش خاص باشد.

۶- حالت نشاط وشادابی فکری که دانشمندان از آن به بار عاطفی یاد می کنند عامل مهمی است برای افزایش درک و سرعت در مطالعه.

۷- کسب و ایجاد عادات جدید در زندگی که به نحوی با روحیه کنجکاوی انسان تناسب داشته باشد.

۸- احساس حضور نویسنده در هنگام مطالعه باعث ایجاد تمرکز حواس و فعال سازی ذهن می گردد. همانطور که با یک دوست صمیمی و محترم صحبت می کنید مطالعه نمایید.

۹- تجسم هدف قبل از مطالعه عامل مهمی است که باعث آزادسازی نیروهای ذهنی می شود.

۱۰- ارزیابی مناسب و به موقع از روند پیشرفت کار می تواند در راستای پرورش مهارتهای مطالعه نقش مهمی ایفا کند.

۱۱- استفاده از تکنیک تصویرسازی و تخیل هویت یافته قبل از شروع مطالعه کمک خوبی برای بهبود مطالعه است.

۱۲- استفاده از اکسیژن با استفاده از اجرای فنون صحیح تنفس.

۱۳- استراحت های مناسب و صحیح زمینه مناسبی برای افزایش بازدهی در مطالعه ایجاد می کند.

۱۴- توجه به بهداشت جسمی و مراقبت صحیح از چشم و گوش و دیگر اعضاء و جوارح و همچنین توجه به کیفیت تغذیه نقش مهمی در ارتقاء وضعیت مطالعاتی دارد.

* ::: ب) شرایط مکانی و فیزیکی محل مطالعه

۱- حتی الامکان در مکان ثابت و مشخص مطالعه شود(البته وابستگی و متکی شدن به یک محل محدود ممکن است در دراز مدت از توانمندیهای شخص بکاهد)

۲- خلوت بودن محل مطالعه، میز مطالعه شما همیشه باید مرتب و منظم باشد. عادت دادن چشم به دیدن صحنه های موزون و هماهنگ باعث تقویت حافظه و افزایش خلاقیت می شود.

۳- رفتن به کتابخانه های عمومی، انتخاب بعدی برای مطالعه فعال است.

۴- مطالعه در مکان های پر رفت و آمد مانند پارکها و گردشگاه ها مناسب نیست و فقط جنبه سرگرمی و تفریح دارد.

۵- دور کردن وسایل حواس پرت کن از محل مطالعه.

۶- نور کافی و مناسب

۷- از تابانیدن مستقیم نور در محل مطالعه خودداری شود.

۸- رعایت دمای مناسب و همچنین استفاده از بوهای مطبوع در هنگام مطالعه خیلی مناسب و مؤثر است.

۹- طراحی و دکوراسیون اتاق مطالعه باید با مطالعه تناسب داشته باشد.

۱۰- از تزئینات و نصب تابلوهایی که در راستای اهداف واقعی شما نیست خودداری شود.

۱۱- هوای آزاد واکسیژن کافی در محل مطالعه موجود باشد.

۱۲- حتی الامکان جلوی میز مطالعه بسته باشد تا باعث حواس پرتی کمتری شود.

۱۳- از استراحت زیاد ماهیچه ها در هنگام مطالعه باید احترازکرد نتایج تحقیقات نشان می دهد که انقباض اندک ماهیچه ها مفید است و دقت کار مغز را زیاد می کند.

۱۴- میز و صندلی مطالعه باید مخصوص مطالعه باشد و حتی الامکان از انجام کارهای دیگر در آن محل خودداری شود.

* ::: ج) شرایط زمانی

۱- بطور کلی مطالبی که قبل از استراحت نسبتاَ طولانی مرور شده بهتر به خاطر می ماند(تأثیر ضمیر ناخودآگاه)

۲- تنظیم اوقات مناسب برای مطالعه، نتیجه کار را بهتر می کند.

۳- مطالعه در زمان های کوتاه و پی در پی بسیار مؤثرتر از زمان های ممتد و طولانی است.

۴- در هنگام خستگی جسمی و روانی، هنگام گرسنگی و ضعف مطالعه نکنید.

۵- تخمین زمانی و کمی و کیفی قبل از مطالعه باعث افزایش کارآیی مغز می شود.

۶- حتی الامکان در زمان های مناسب درس ثابت مطالعه شود.

۷- تاثیر زمان مطالعه در همگان یکسان نیست. خودتان وضعیت مطلوب مربوط به خودتان را کشف کنید.

۸- محدود کردن منطقی زمان در مطالعه تاثیر بسزایی در روند پیشرفت مطالعه دارد.

۹- حضور در زمان داشته باشید. به میزانی که در زمان حال هستید تمرکز دارید.

۱۰- دقیقاً در حین انجام مطالعه به هیچ عنوان به فکر نتیجه آن نباشید.

۱۱- تا جایی که می توانید در آن لحظه خاص حضور داشته باشید.

۱۲- مرور درس ها بلافاصله پس از اتمام کلاس های درس از عوامل اصلی پیشرفت تحصیلی بشمار می آید.

۱۳- وقتی فکرتان در حین مطالعه، منحرف و متوجه موضوعات دیگر شد موقتاً مطالعه را به مدت چند دقیقه کوتاه متوقف کنید و سعی کنید در این چند دقیقه عامل اصلی منحرف کننده ذهن خود را بطور دقیق در یک کاغذ سفید یادداشت کنید تا فرصتی که حتماً مشخص خواهید کرد به آن مساله فکر کنید.

۱۴- زمان های مربوط به هدفگذاری و تعیین برنامه برای استفاده موثر از زمان را به عالیترین شکل ممکن مصرف کنید.

۱۵- سعی کنید پس از قرار گرفتن در محل مطالعه بدون از دست دادن کوچکترین لحظه ای، بلافاصله کار را شروع کنید.

۱۶- هر وقت مطالعه موضوعی را تمام کردید یادداشت کنید که دفعه بعد چه کار خواهید کرد. برنامه جلسه آینده را به ذهن خود بدهید تا آمادگی ها و زمینه های لازم را ایجاد کند.

۱۷- از هر فرصتی هر چند کوتاه برای مطالعه استفاده کنید.

* مطالعه در مدت زمان مفید چه فوایدی دارد؟

از نظر پزشکی برای اینکه اطلاعات وارد حافظه‌ی بلند‌مدت ما شود، باید ‌بخش حافظه و بخش پردازشی مغز با راندمان بالای ۸۰% فعالیت کنند. مدت زمان مفید مطالعه، مدت زمانی است که این دو بخش با راندمان بالای ۸۰% فعالیت ‌کنند؛ پس یکی از مهم‌ترین فواید مطالعه در این مدت زمان، انتقال اطلاعات به بخش بلند‌مدت حافظه است.

تمرکر افراد در مدت زمان مفید مطالعه بسیار بالاست و این امر باعث می‌شود، کمتر حواس فرد پرت شود. اگر در بلند‌مدت، شخص عادت کند که هنگام مطالعه، مرتباً حواسش پرت شود، به این شرایط عادت می‌کند و در بلند‌مدت، میزان فراموشی مطالب افزایش می‌یابد.

در فصل بهار به خاطر شرایط خاص آب و هوایی، افراد خواب آلوده و کسل می‌شوند و این امر کاملاً طبیعی است. اگر خودتان را مجبور کنید که در مدت زمان مفید مطالعه‌ی مربوط به خودتان مطالعه کنید، ساختار ذهنی‌تان به سرعت شرطی می‌شود که در این مدت زمان کمتر، کسل و خواب آلوده باشید و راندمان یادگیری شما به مراتب بیش‌تر می‌شود. شرطی شدن ذهن در تمام حالات اتفاق می‌افتد یعنی انجام مطالعه در مدت زمان مفید مطالعه در زمستان هم باعث شرطی شدن ذهن ‌شود؛ اما در بهار به خاطر این ویژگی منفی (خواب آلودگی) کاربرد بیش‌تری دارد یا کاربرد آن بیشتر به چشم می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از مدت زمان مطالعه، مدیریت زمان است. طبق تجربه، بسیاری از دانشجویان هنگام مطالعه‌ی یک درس و حل سؤالات آن از گذشت زمان غافل می‌شوند و یک دفعه متوجه می‌شوند، زمان بسیار زیادی را روی موضوعی صرف کرده‌اند که آنچنان هم اهمیت ندارد. یکی از اصول مهم مدیریت زمان آن است که زمان تحت کنترل شما باشد، نه روند مطالعه، زمان را کنترل کند. این نکته به این معنا نیست که نباید مدت زمان زیادی را برای حل مسائل دشوار و یا فکر کردن به مباحث تفکر برانگیز صرف کرد، بلکه به این معناست که با اراده و تصمیم شما این زمان صرف شود.

تجربه نشان می‌دهد که وقتی شخص در مدت زمان مفید مطالعه، مطالعه می‌کند و گزارش کارش را می‌نویسد، به صورت ناخودآگاه تعداد درس‌هایی که در طول یک روز مطالعه می‌کند، بیش از یک درس می‌شود زیرا ظاهر گزارش‌نویسی، وقتی چندین بار اسم یک درس نوشته شود، آنچنان برای افراد خوشایند نیست. طبق آمار اگر شخص تعداد درسی را که در طول یک روز مطالعه می‌کند، بیش از یک درس باشد، توانایی SWITCHING ذهنش افزایش می ‌یابد. این توانایی یعنی اینکه، حافظه با راندمان بالایی، اطلاعات را که در جاهای مختلف آن ذخیره شده است، بازیافت می‌کند.

* چند نکته کلی برای کارآمدی بهتر مطالعه مطالب درسی

۱- در فواصل زمانی کوتاه اما پیوسته درس بخوانید:
آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید. از آنجا که مغز انسان به منظور “ساخت پروتئین” و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.

۲- با خیالی آسوده استراحت کنید:
اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. (مثلا” هر یک ماه یکبار ، مخصوصاً بعد از دادن یک آزمون آزمایشی، یک استراحت یک روزه یا نصفه روزه، به خود بدهید.) با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : “باید امروز را هم درس می خواندم” و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید. فقط سعی کنید در این یک روز بیشتر به فعالیتهای مورد علاقه و خواب بپردازید. کمتر فعالیت ذهنی سنگین، مثل شرکت در بحثهای سیاسی یا دیدن چند فیلم سینمایی فلسفی و … بپردازید. بیشتر به فعالیتهای سبک بدنی و ورزشی و نشاط آور بپردازید.

۳- وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید:
در زمان‌هایی که خسته، عصبانی، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می‌کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می‌کند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست. به همین دلیل همیشه توصیه می کنیم که به حواشی کنکور و نتیجه کنکور و حرف مردم و درکل، موارد استرس زا فکر نکنید.

۴- درس ها را در همان روز مرور کنید :
زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود. مخصوصاً در مورد دروس اختصاصی و مطالب سنگین ، مرور و حل کردن چند تمرین ، چند ساعت بعد از تدریس، بسیار مفید خواهد بود.

۵- مرحله به مرحله پیش بروید:
ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.

۶- محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید:
برای مطالعه ی مفید داشتن جایی مخصوص این کار ضروریست. بهترین مکان برای مطالعه میز شخصی و اتاقی جدا از جریان های غیر درسی است. بهتر است میز مطالعه در کنج اتاق قرار داشته باشد به طوری که شما رو به دیوار قرار بگیرید. قرار گرفتن در محیطی بسته می تواند تا حد زیادی در حفظ تمرکز موثر باشد. از اطراف میز کار خود پوستر، مجله، کتاب غیر درسی، ضبط، تلفن وهر چیزی که حواستان را پرت می کند بردارید. تمام وسایل مورد نیاز برای مطالعه را روی میز قرار دهید تا هنگام مطالعه دائماً مجبور نباشید از جای خود بلند شوید. نور اتاق مطالعه باید کافی و تلفیقی از نور سفید و زرد باشد. مثلاً یک لامپ معمولی برای چراغ مطالعه و یک لامپ مهتابی برای اتاق. یا یک لامپ کم مصرف برای چراغ مطالعه و یک لامپ معمولی برای اتاق. چراغ مطالعه باید حداقل ۳۰ سانتی متر با کاغذ فاصله داشته و اگر راست دست هستید در سمت چپ میز و اگر چپ دست هستید در سمت راست میز قرار گیرد.

مطالعه مقدس است پس همیشه درست پشت میز بنشینید یعنی تمام مفاصل بدنتان زاویه ۹۰ درجه داشته باشند. هرگز هنگام درس خواندن لم ندهید. دستتان را زیر سرتان نگذارید. روی میز نخوابید و … وهمیشه صاف بنشینید و هر وقت خسته شدید از جای خود بلند شوید. کمی داخل اتاق قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید سپس دوباره مشغول مطالعه شوید. حتی اگر میز مطالعه ی شخصی هم ندارید روی صندلی نشسته ودرس بخوانید چون روی زمین زودتر خسته می شوید و هرگز.هرگز.هرگز دراز کشیده و در رختخواب درس نخوانید.

تمام موارد بالا شرایط ایده آل برای مطالعه اند و لازم نیست همه این شرایط محیا باشند تا شما درس بخوانید. یادتان باشد کسانی در شرایطی کاملا متضاد با اینها به بهترین موفقیت ها رسیده اند. خودِ درس خواندن اصل است پس هیچگاه اصل موضوع را فراموش نکنید.

۷- میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید :
کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم ناتوانی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.
تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است. تست زدن بعد از خواندن مطلب هم یک نوع مرور محسوب می شود، تا آزمون!

۸- با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید:
عموماً اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید. برای این کار می توانید از جدول برنامه ریزی اسکینر، استفاده کنید.

۹- هدف داشته باشید:
یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولاً آنها را دست نیافتنی می‎پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.
کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید. مثلاً پولدار شدن ، مهندس شدن ، پزشک شدن و …. اهداف بلند مدت و مبهمی هستند. هر کدام از اینها مسیرهایی را می‎طلبند که شما باید این مسیرها را با تلاش و دستیابی به اهداف کوتاه مدت، سپری کنید. مثل فارغ التحصیلی از دانشگاه با معدل خوب و اندوختن مهارت و تجربه در حین تحصیل، قبل از آن، گذشتن از سد کنکور وغیره تا برسد به کوتاه مدت ترین هدف ، مثل اینکه فردا از ۸ تا ۱۰ باید تئوری بخوانم و غیره.

۱۰- ناامیدی دشمن یادگیری است:
افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده، آهسته و پیوسته پیش می روند.

۱۱- بیشتر از کنکور مواظب خودتان باشید
شاید امکان کنترل کامل ترس و اضطراب این آزمون ممکن نباشد، اما توصیه‌هایی وجود دارد که دانستن و عمل به آنها در کاهش این اضطراب بی‌تاثیر نیست. ناگفته نماند که نگرانی و اضطراب ناشی از امتحان، امری طبیعی و در حد معمول آن مثبت است، چرا که باعث تمرکز و دقت بیشتر می‌شود، اما اگر دچار هیجان شدید، ضربان قلب بالا، سردرد و علایم مشابه می‌شوید، این نوعی اضطرابی منفی است و باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و اضطراب خود را به مرز طبیعی برگردانید.

به داوطلبان کنکور در روزهای آخر توصیه می‌شود که خواندن مباحث جدید درسی را کنار بگذارند و در این فرصت به مرور یادداشت‌ها و نکته‌های جمع‌آوری شده از کتاب‌های درسی بپردازند تا از پراکندگی در یادگیری جلوگیری شود. شرط اصلی کاهش استرس در داوطلبان کنکور، برقراری محیطی آرام در منزل است. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود که در ایام برگزاری امتحانات کنکور از مهمانی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری بپرهیزند.

این‌که قهوه یا چای به بیدار ماندن فرد کمک می‌کند، تصوری اشتباه است، هر چند به اندازه مصرف‌ کردن این مواد در زمان مناسب، اشکالی ندارد، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش اضطراب و حتی اختلال در ریتم قلب شود.

به کنکوری‌ها توصیه می‌شود ساعت خواب خود را تنظیم کنند تا روز امتحان با مشکل کم‌خوابی و خستگی مواجه نشوند. همچنین از داروهای خواب‌آور استفاده نکنند، چون سیستم عصبی را ضعیف کرده و سرعت عمل و قدرت تمرکز را کاهش می‌دهد. در صورتی که آزمون صبح برگزار می‌شود، لازم است صبحانه کامل، اما سبک مصرف شود. این صبحانه می‌تواند شامل نان، پنیر و گردو باشد، اما بهتر است مقداری از یک ماده غذایی شیرین مانند عسل یا مربا در وعده‌ی صبحانه مصرف شود.

اگر آزمون عصر برگزار می‌شود باید از مصرف ناهار سنگین، پرچرب و حجیم پرهیز شود، چرا که در این صورت تمرکز جریان خون به سمت معده و سیستم گوارش خواهد بود و خون‌ رسانی مناسب به مغز را که نقش اصلی در فرآیند به خاطر آوردن مطالب را دارد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از توصیه‌های مهم به داوطلبان کنکور این است که شب قبل از کنکور، با لغو برنامه مرور درس و یادداشت‌ها به خود استراحت دهند.

در جلسه آزمون، هنگام پاسخگویی به تست‌ها به زمان پیشنهادی هر درس توجه داشته باشید و سوال‌ها را به ترتیب هر درس پاسخ دهید تا از این طریق سرعت عمل خود را تقویت کرده و در جلسه آزمون دچار کمبود وقت نشوید. زمانی که مشغول پاسخ دادن به یک سوال هستید، فقط به همان سوال فکر کنید و به فکر سوال قبلی یا بعدی نباشید تا تمرکز داشته باشید. هر ۱۰ سوالی را که پاسخ می‌دهید، حتما شماره سوال‌ها را چک کنید تا در پاسخنامه جابجا علامت نزده باشید. هنگام پاسخ به سوال‌های هر درس، اول سوال‌های ساده و سوال‌هایی را که مطمئنید پاسخ آنها را می‌دانید جواب دهید، سپس سراغ سوال‌های پیچیده یا سوال‌های وقت‌گیر بروید.

نکته ی آخر:

روش تست

o پس از آنکه اطمینان نسبی حاصل کردید که درس را یاد گرفته اید. پس از گذشت حداقل ۴۸ ساعت و حداکثر ۱۳۰ ساعت به سراغ تست ها بروید. حتما تست ها را با نمونه سوالات کنکور سال های گذشته شروع کنید و بعد به سراغ نمونه سوالات آزاد و در نهایت به سراغ تست های تالیفی بروید.

o حتما از همان ابتدا تست ها را در زمان معین بزنید و برای هر تست عمومی به طور متوسط ۳۰ ثانیه زمان در نظر بگیرید.

o پس از اتمام درصد خام خود را به این ترتیب محاسبه کنید:

تعداد صحیح ضربدر سه منهای تعداد غلط تقسیم بر کل سوالات ضربدر سه اگر این درصد زیر ۵۰ باشد باید بدون تعارف بگویم شما هیچ چیز از درس نفهمیده اید و باید از اول درس را بخوانید. درصد ایده آل بالای ۸۰ درصد است. البته گاهی درصد پایین در اثر کمبود زمان به وجود می آید. اگر اوایل به این موضوع برخوردید ، زیاد مهم نیست ولی بعد از چند سری تست زدن نباید وقت کم بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید