کم خوابیدن کودک، چه دلیلی دارد؟

کودک ممکن است شب را بدون گریه و ناله بیارامد و تا ساعت پنج صبح یکسره بخوابد و سپس سرحال و قبراق از خواب بیدار شود. این عادت کودک را میتوان نه چندان مطلوب ولی طبیعی تلقی کرد که کودک به این یکی – دو ساعت خواب بیشتر نیاز ندارد.
ولی بد نیست بدانید که اغلب کودکان سحرخیز ، روز را با خستگی و بداخلاقی به پایان می رسانند زیرا در حقیقت به این خواب بیشتر در صبح نیاز دارند. به این علت تغییر زمان خواب و به تاخیر انداختن آن راه حل این مشکل نیست.
برگرداندن مکرر کودک سحرخیز به تختش نیز مفید نخواهد بود زیرا وقتی این کار آنقدر تکرار شود که کودک بالاخره به خواب رود زمان بیدار شدن بقیه افراد خانواده فرا رسیده است. بهترین روش ترکیبی از نادیده انگاشتن و مصالحه و سازش است.
اگر کودک بعد از بیدار شدن در اتاقش می ماند و فقط برای آگاه کردنتان از بیدار بودن و آمادگی خود برای بازی یا صرف صبحانه شما را صدا میکند ، واکنش نشان ندهید و اگر از اتاق بیرون می آید شاید بد نباشد او را تهدید کنید که قفل و زنجیری را به در اتاقش می اندازید.
البته این راهکارها در کوتاه مدت ، خواب بیشتری برای شما به ارمغان نخواهد آورد ولی وقتی کودک دریابد راهی جز ماندن در اتاقش ندارد آن را خواهد پذیرفت.
اگر بتوانید در این مورد که تمام افراد خانواده کمی زودتر از خواب بیدار شوند ، به توافق برسید کارها آسان تر خواهد شد. یک زمان سنج ایمنی به لامپ راهرو خارج از اتاق کودک نصب و آن را برای نیم ساعت قبل از زمان بیدارشدن تنظیم کنید.
 روشن شدن لامپ برای کودک علامتی است کبنی بر اینکه میتواند نیم ساعت قبل از بیدار شدن بقیه اعضای خانواده ، وارد اتاق خواب شما بشود یادتان باشد کودک هنوز ساعت را نمی شناسد.
برای اغلب کودکانی که خوب خوابیده اند ابتدای صبح زمان با کیفیتی به شمار می رود. صبحانه معمولا برای آنان بهترین وعده غذایی روز است. نیم ساعت زودتر بیدار شدن میتواند برخاستن از خواب را به جای فرار شتابزده از منزل به یک رویداد آرام خانوادگی تبدیل کند.
خوابهای نیمروزی از دست رفته ؛ چگونه بگویید (( نه ، هنوز برای تو زود است از خواب نیمروزی دست بکشی .))
حذف خواب بعداز ظهر از مواردی است که میتواند کودک دوساله را بسیار بداخلاق کند. برای پیشگیری از حذف زودهنگام خواب بعد از ناهار کودک دو راه حل وجود دارد . راه حل اول وابسته کردن آن به ناهار کودک است ؛ به نحوی که ۲ خواب به استراحت بعد از ناهار تبدیل شود.
این وابستگی مستحکم ، دارای چندین امتیاز است. اولا از خواب آلودگی طبیعی بعد از صرف ناهار استفاده میشود ؛ یعنی اگر در روزهایی بعد از صرف ناهار به کودک اجازه ی بازی فعالانه و پرجنب و جوش داده اید احتمالا توجهی به این مسئله نداشته اید اما دانشمندانی که تحقیقاتی در مورد خواب داشته اند معتقدند که ساعات اولیه ی بعدازظهر زمانی است که بدن کودک به طور طبیعی برای به خواب رفتن برنامه ریزی شده است.
ثانیا با وابستگی خواب نیمروزی کودک به ناهار به احتمال زیاد کودک با رشد کردن و بزرگ شدن نیز این عادت را از دست نخواهد داد. او هرگز ناهار را از دست نخواهد داد و در نتیجه چنانچه به خواب بعد از ناهار خو کند عادت مدت بیشتری برقرار خواهد بود.
به علاوه اگر خواب بعدازظهر زودتر از ساعت ۲:۳۰ الی ۳:۰۰ شروع نشود کودک در وقت خواب شب خود که ساعت ۷:۰۰ است به اندازه ی کافی خسته نخواهد بود.
در نتیجه وقتی کودک به خواب بعد از ناهار عادت کرده باشد با تغییر وقت ناهار او میتوانید وقت خواب نیمروزی کودک را دیرتر یا زودتر تنظیم کنید. مثلا وقتی کودک کم کم خواب صبح را حذف می کند و در نتیجه دیگر توانایی ندارد تا در بقیه ی ساعات پیش از ظهرش پرانرژی و شاد باشد شما میتوانید ناهارش را در ساعت ۱۰:۴۵ الی ۱۱:۰۰ صبح به او بدهید و کودک خود به خود خواب زودهنگامی خواهد داشت.
وقتی که رفتار کودک نشانگر شروع بیماری اوست نیز میتوانید همین راهکار را در پیش بگیرید.
حتی در صورت وابسته کردن خواب بعد از ظهر کودک به زمان صرف ناهار برای واداشتن او به خواب هیچ نوع راهکار انضباطی وجود ندارد. تمام آنچه شما میتوانید انجام دهید آفریدن محیط مناسب خواب و گفتن چنین جمله ای است : (( نه ، تو غیر از خواب یا استراحت هیچکار دیگری نخواهی کرد.))
این بدان معناست که با بزرگ تر شدن کودک میتوانید خواب بعد از ناهار او را استراحت بعدازظهر بنامید. برای کمک به خواب کودک در ساعات بعدازظهر قرار ملاقاتی ترتیب ندهید صدای زنگ تلفن را کم کنید و اسباب بازی ها و فعالیت های هیجان آور را از دسترس کودک دور نگهدارید.
میتوانید کنار تخت او بنشینید و چند داستان خواب آور برای او بخوانید یا روی مبل در کنار او باشید و فیلم های ملایم و بدون هیجان ویدئویی یا برنامه های آرام تلویزیونی تماشا کنید.
در روزهایی که کودک خیلی خسته است بعید نیست در طول استراحت بعدازظهر به خواب برود و در صورت خواب نرفتن در ساعات آخر روز مسلما بسیار خسته تر خواهد بود که راه حل چنین وضعیتی ، خوابیدن در شب ، زودتر از وقت تعیین شده است.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید