کارتون های کودکانه ایرانی، بررسی و نقد

ایسنا: یادآوری منتقدانه‌ی یک انیمیشن‌ساز به دوربودن شخصیت‌های کارتونی ایرانی از دنیای بچه‌ها

بهزاد خداپرستی معتقد است: در کشور ما فاصله‌یی بین سینما و تلویزیون به معنای هنر و صنعت وجود دارد، ما در معیارهای انیمیشن‌سازی‌مان تمایلی برای کار صنعتی نداریم بنابراین درآمدزایی برای پاگرفتن تولید شکل نمی‌گیرد و کارهای خوب خط سیر مداوم پیدا نمی‌کند.

این نویسنده و کارگردان انیمیشن درباره اهمیت و چگونگی پرداختن به مفاخر و مشاهیر کشورمان در زمینه‌های مختلف در قالب فیلم یا انیمیشن به گونه‌یی که برای کودکان و نوجوانان جذاب و به‌یادماندنی باشند، گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی برای بچه‌ها جذاب باشند نزدیک بودن آن‌ها به دنیای کودکان است ولی شخصیت‌های کارتون‌های ما خیلی واقعی‌ و رئال‌ هستند.

وی ادامه داد: شخصیت‌های کارتونی ما زیادی خوب‌اند، شبیه بچه‌ها نیستند، یعنی شیطنت و تخیل ندارند بنابراین برای آن‌ها جذابیت ندارند.

این انیمیشن‌ساز تأکید کرد: بچه‌ها دنیای فانتزی را دوست دارند و هرچه فضای انیمیشن به فانتزی و تخیل بچه‌ها نزدیک‌تر باشد بیشتر آن‌ها را جذاب می‌کند.

وی گفت: اما باید توجه داشت که گروه کودک و نوجوان را باید از یکدیگر جدا کرد و جداگانه برای آن‌ها فیلم ساخت چراکه برخلاف کودکان که دنیای فانتزی را دوست دارند، نوجوانان به فیلم‌های اکشن علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

خداپرستی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون آثار فاخر و در حد بین‌المللی در زمینه کودک و نوجوان گفت: در کشور ما فاصله‌یی بین سینما و تلویزیون به معنای هنر و صنعت وجود دارد، انیمیشن‌ها اغلب هنری بوده است و در بخش صنعت تنها کارهای کوتاه جشنواره‌یی می‌سازیم و در سینمای ما روی فیلم‌های جشنواره پسند تکیه می‌شود.

وی با بیان این‌که باید یک مقدار بین هنر و صنعت ارتباط برقرار کرد ادامه داد: در کشور ما معمولا هنر انیمیشن جذاب است ولی صنعت انیمیشن نداریم، متأسفانه تنها چندسال است که کارهای سریالی انجام می‌دهیم و آموزشگاه‌های ما نیز هنر انیمیشن را آموزش می‌دهند.

خداپرستی ابراز عقیده کرد: ما به فکر فروش کارهایمان نیستیم در صورتی که بالابودن فروش یک فیلم نشان‌دهنده میزان مخاطبان و تأثیرگذاری آن است.

وی ادامه داد: در معیارهای انیمیشن‌سازی ما تمایل برای کار صنعتی نداریم بنابراین درآمدزایی برای پاگرفتن تولید شکل نمی‌گیرد و کارهای ما خط سیر پیدا نمی‌کند و تنها به شکل منقطع کارهای خوبی انجام می‌شود.

این انیمیشن‌ساز با تأکید بر این‌که باید صنعت انیمیشن را در کشورمان تقویت کنیم، اظهار کرد: باید اعتباری برای صنعت و سرمایه قایل شویم به گونه‌یی که برای نویسنده، کارگردان، انیماتور و دیگر عوامل صرفه و اعتبار داشته باشد که بخواهند کار جدی در زمینه انیمیشن انجام دهند.

این نویسنده و کارگردان انیمیشن تصریح کرد: از سوی دیگر در تولید انیمیشن باید ذائقه مخاطب را در نظر گرفت و برای هر سنی متناسب با ذائقه آن فیلم‌سازی کرد.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 4 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید