چگونه کودک باهوش پرورش دهیم؟

داشتن یک کودک باهوش آرزوی هریک از شما والدین است.

برای داشتن کودک باهوش نکات زیر را رعایت کنید:
با کودک خود حرف بزنید
اکثر کودکان بین ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی هر هفته یک لغت جدید یاد می گیرند و در سن ۲ سالگی تقریبا ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه را یاد گرفته اند. متخصصان معتقدند هرچه بیش تر با کودکان صحبت کنید آنها لغات بیش تری را یاد می گیرند.
بعضی از متخصصان معتقدند بهتر است روزی که پشت سر گذاشته اید را برای کودک خود تعریف کنید. این روش راهی عالی برای آشنا کردن کودکان با انواع مختلف کلمات جدید است.
بهتر است کودکان دلبند شما جریان های زبانی ثابتی را بشنوند و توصیه می شود ترجیحا این جریان زبانی تلویزیون نباشد، زیرا سرعت حرف زدن تلویزیون برای کودکان سریع است و شنوایی کودک نمی تواند آنها را پردازش کرده و یاد بگیرد. کودکان به شنیدن صحبت های دیگران و در عین حال تعامل با بزرگ تر ها نیاز دارند تا به تدریج بتوانند حرف زدن را شروع کنند.
در واقع شما والدین با شرکت دادن کودکان در مکالمات و استفاده از کلمات متنوع به کودک خود کمک می کنید تا مهارت های بیش تری در خواندن نوشتن و تلفظ کردن بدست آورد. یک‌ کودک باهوش مسلما به چنین استعداد هایی بیش از هر چیز دیگری نیاز خواهد داشت.
صفر تا صد احساسات را به کودک خود بیاموزید
توسعه ی هوش عاطفی در کودکان برای رسیدن به پیشرفت اجتماعی و شناختی بسیار مهم است. کودکان با به دست آوردن هوش عاطفی به راحتی می توانند علائم احساسی بقیه را درک کنند. درک علائم احساسی یکی از مهارت هایی است که در هر بعدی از زندگی فرد به کار می آید.
با کودک بازی های هوشی انجام دهید
استفاده از بازی های هوشی راهی جالب برای کودکان در جهت به دست آوردن کنترل تکانه و خود تنظیمی است. برای کمک به کودک شما جهت تمرین کنترل تکانه دو نوع بازی معرفی شده.
بازی اول بازی مخالف هاست. شما باید مجموعه ای از تصاویر مختلف را جمع آوری کنید و آنها را یکی یکی به فرزند خود نشان دهید. تصور‌کنید به عنوان مثال اولین تصویری که در دست دارید و به کودک خود نشان می دهید عکس خورشید است در اینجا جوابی که کودک شما باید بدهد این است که به جای گفتن روز باید کلمه شب را به زبان بیاورد. در واقع باید برای هر تصویر از کلمات مخالف آن استفاده کند.
اگر کودک شما هنوز توانایی حرف زدن ندارد بهتر است از بازی های موزون استفاده کنید. مثلا شعری را برای کودک بخوانید و از او بخواهید وزن آن را تکرار کند.
کنترل تکانه به قوی تر شدن مهارت های ریاضی در کودک شما کمک می کند و به ذهن او توانایی برنامه ریزی، هدف گذاری و انجام دقیق وظایف را می دهد. عملکرد اجرایی در مقایسه با IQ  بهتر می تواند آینده آکادمیک کودکان را پیش بینی کند و نقش مهمی در پرورش کودک باهوش دارد.

فضایی خلاقانه برای کودک ایجاد کنید

آیا دوست دارید فرزندتان بهترین اتاق را داشته باشد. بهتر است برای این کار از متخصصان روانشناسی کودک نیز کمک بگیرید. متخصصان معتقدند اگر می خواهید خلاقیت کودک شما به جریان بیفتد، محیطی برای او خلق کنید که هم دوستانه باشد و هم مملو از خلاقیت.
تلاش های کودک خود را تحسین کنید
تحقیقات نشان می دهد وقتی والدین به جای اینکه هوش کودک را تشویق کنند تلاش های او را تشویق می کنند کودک به تدریج عملکرد بهتری در مدرسه خواهد داشت. بنابراین وقتی می خواهید کودک باهوش خود را تشویق کنید به جای اینکه بگویید: «به به چقدر باهوشی» بهتر است بگویید: « آفرین که همه تلاشت را به کار گرفتی.» شما با این کار به جای تحسین محصول نهایی در واقع تلاش در کودک را تحسین می کنید و این کار باعث می شود کودکان یاد بگیرند که تلاش زیاد منجر به موفقیت می شود.
با انگشت خود به اشیا اشاره کنید
کودکان در سن ۹ ماهگی کم کم تعقیب کردن انگشت شما را شروع می کنند. آنها با این کار قصد شناختن آنچه شما به آن اشاره می کنید را دارند. تحقیقات نشان می دهد که اگر شما هنگام استفاده از کلمات به اشیا نیز اشاره کنید کودکان زودتر حرف زدن را یاد می گیرند.
به عنوان مثال می توانید کودک را به باغ وحش ببرید و همزمان با اشاره به حیوانات در مورد آنها برای فرزند خود توضیح دهید. به این ترتیب کودکان مهارت های شناختی، کلامی و اجتماعی شان ارتقا می یابد.
هر یک از شما با به کارگیری روش های ذکر شده می توانید یک کودک باهوش داشته باشید.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دوازده =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید