پرورش خلاقیت در کودکان، اهمیت بازی

روزنامه کیهان: یادگیری در همه کودکان به صورت ذاتی و ناخودآگاه است، به این صورت که دائماً در زندگی روزمره تجربه های جدید کسب می‎کنند. به همین دلیل وسایل بازی کودکان، نقش مهمی را در روند یادگیری شان ایفا می‌کند.

سرعت رشد کودکان متفاوت است. بعضی ممکن است در ۱۰ ماهگی شروع به راه ررفتن کنند، در حالی که بعضی دیگر هنوز در ۱۵ ماهگی زمین می خورند و چهار دست و پا راه می روند.

یک کودک ممکن است در یک زمینه خاص توانایی داشته باشد در حالی که کودک دیگر در زمینه ای دیگر ماهر باشد اما چیزی که در همه کودکان وجود دارد، حس کنجکاوی است. کودکان و خردسالان در برابر یادگیری اطلاعات مانند یک اسفنج عمل می کنند.

جست وجوی شخصیت پنهان کودک در اسباب بازی‌ها

اولین قدم در فهم علوم، طبیعت و کشف دنیای اطراف همین کنجکاوی اولیه است. از این رو، محیط خانه و اسباب بازی هایی که کودک استفاده می کند، بر روند پیشرفت دانش او تأثیرگذار است.

ابتدایی ترین یادگیری ها در خانه انجام می شود. بزرگ، کوچک، بالا، پائین، سریع، کند و… اینها کلماتی هستند که روزانه به فرزندانمان می گوییم تا به آنها بفهمانیم هر چیز چرا و چگونه اتفاق می افتد. اسباب بازی ها از آن جهت که حس کنجکاوی را در کودکان تقویت می کنند، قدرت فهم کودکان را بالا برده و دو برابر می کنند.

بازی، نقش مهمی در یادگیری کودک و همچنین رشد عاطفی او دارد. فواید بسیاری را هم به دنبال دارد، بازی برای کودک نه تنها سرگرمی و تفریح است بلکه شخصیت او را شکل می دهد و به او کمک می کند تا استعدادهای نهانی خود را بشناسد و طعم موفقیت را بچشد.

بازی، درهای خلاقیت و تخیل را به روی کودکان باز می کند و به آنها کمک می کند تا مهارت صحبت کردن، خواندن، فکر کردن، حل مسئله و مهارت های حرکتی را به دست آورند.

از آنجا که سرعت رشد کودکان متفاوت است، نیازهایشان هم با هم تفاوت دارد. ممکن است کودکی دوست داشته باشد یک بازی را بارها و بارها تکرار کند در حالی که کودکی دیگر بعد از چند دقیقه از آن بازی خسته شود و به سراغ بازی دیگری برود. به همین دلیل بازی چه در خانه و چه در مدرسه، نباید چارچوب خشکی داشته باشد.

کودک نیاز دارد در تغییر فعالیت هایش احساس آزادی کند و افکار و نظراتش را آزادانه بروز دهد. اسباب بازی ها نقش عمده ای را در روند یادگیری ایفا می کنند.

 اسباب بازی هایی که درست انتخاب شده و متنوع باشند به پیشرفت کودک کمک می کنند. همچنان که کودکان بزرگ می شوند و رشد می کنند، با تغییر سن و علایق شان، نیازهایشان هم تغییر می کند.

انتخاب اسباب بازی

لازم نیست اسباب بازی گران قیمت باشد. این که بدانید چه نوع اسباب بازی باید انتخاب کنید و یا چه اسباب بازی هایی را برای چه سنینی نباید خریداری کنید، هنگام خرید به شما کمک می کند. سالانه بیش از ۱۲۰ هزار کودک بر اثر جراحات ناشی از اسباب بازی راهی بیمارستان می شوند. پس، از لحاظ ایمنی اسباب بازی های کودکان را ارزیابی کنید.

اسباب بازی ای را انتخاب کنید که با سن کودک تناسب داشته باشد. برخی از اسباب بازی ها که مخصوص کودکان بالای سه سال است، قطعات کوچکی دارند که ممکن است توسط کودکان نوپا بلعیده شود. کودکان نوپا هیچ گاه نباید با وسایلی که کوچک تر از یک سکه ۲۵ تومانی است بازی کنند.

زمانی که می خواهید برای کودکتان (بخصوص کودکان زیر ۳ سال) اسباب بازی بخرید، اسباب بازی های بزرگ را انتخاب کنید. کودکان در هر سنی که باشند اسباب بازی های بزرگ که قطعات کوچک نداشته باشد را دوست دارند.

اسباب بازی هایی که برای سنین بالاتر طراحی شده را از دسترس بچه های کم سن دور نگه دارید.

بادکنک های باد نشده را در دسترس کودکان زیر ۶ سال قرار ندهید، تکه های بادکنک های ترکیده را هم دور بیندازید زیرا خطر خفگی به دنبال دارد.

طرز صحیح استفاده از وسایل ایمنی نظیر کلاه ایمنی دوچرخه را به کودکان آموزش دهید. مطالعات نشان می دهد استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری از صدمات شدید ناشی از افتادن از دوچرخه جلوگیری می کند.

هر چند وقت یک بار تمام اسباب بازی ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید شکستگی یا مشکلی نداشته باشند. اسباب بازی های آسیب دیده بسیار خطرناک هستند، باید آنها را تعمیر کرد یا دور انداخت.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید