پروتئین برای کودکان، چه اهمیتی دارد؟

مسلما اکثر شما پروتئین را به عنوان یکی از مواد لازم برای داشتن یک تغذیه سالم می شناسید. که البته همین طور هم هست. اما آیا از جایگاه واقعی پروتئین در رژیم غذایی کودک خود آگاهید؟
پروتئین ماده ای است که در انواع مختلف غذا های حیوانی و‌ گیاهی یافت می شود. اهمیت وجود پروتئین در رژیم غذایی کودک به این دلیل است که انرژی زیادی را برای رشد کودک فراهم می کند و به علاوه به رشد و حفظ ماهیچه ها، استخوان ها، اورگان ها و حتی سلول های بدن کمک می کند. اما بسیاری از والدین بر خلاف فوایدی که این ماده دارد گاهی در مصرف آن زیاده روی می کنند.

 

مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی کودک چقدر است؟
مقدار مجاز مصرف پروتئین در کودکان ۶ ماهه ۱/۹ گرم است. مقدار توصیه شده این ماده در کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه ۱۱ گرم است و کودکان ۱ تا ۱۸ ساله نیز از ۱۳ گرم تا ۴۶ گرم پروتئین باید مصرف کنند. البته آگاهی از میزان دقیق پروتئین مصرفی در هر کودک کار بسیار دشواری است.

 

زیاده روی در مصرف پروتئین چه تاثیری بر کودکان خواهد داشت؟
گرچه هنوز دقیقا تاثیرات زیاده روی در مصرف پروتئین بر کودکان دقیقا مشخص نیست، اما مقاله ای که در مجله تحقیقات مربوط به غذا و‌ مواد مغذی به چاپ رسیده معتقد است که مصرف زیادی از حد پروتئین در دروان نوزادی و‌کودکی خطر چاقی مفرط فرد در سال های آینده را افزایش می دهد. محققان توصیه می کنند که یک کودک تا سن ۱۲ ماهگی باید حداکثر ۱۵درصد از کالری مورد نیاز خود را از پروتئین دریافت کند. برای کاهش مقدار پروتئین مصرفی در رژیم غذایی یک نوزاد، محققان تغذیه از شیر مادر در سال اول زندگی را توصیه می کنند، زیرا شیر مادر در مقایسه با شیر خشک و شیر گاو از پروتئین کم تری برخوردار است.
وجود بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی کودک علاوه بر چاقی و اضافه وزن می تواند باعث نقص کلیه و دفع کلسیم در فرد نیز شود. به علاوه ورود بیش از حد کالری و‌ چربی های اشباع شده به بدن نیز جز عوارض ورود بیش از حد پروتئین به بدن است. چربی های اشباع شده در کودک خطر ابتلای  وی به چاقی مفرط، بیماری های قلبی، چربی و فشار خون در بزرگسالی را افزایش می دهد. نکته مهم این است که این خطرات با مصرف غذا های پروتئین داری مثل گوشت مرغ سرخ شده با پوست، گوشت سیاه چربی دار و لبنیات پر چرب چند برابر می شود.
هر چند آنچه اهمیت بیش تری دارد این است که به جای محاسبه مقدار پروتئین مصرفی در فرزندانمان بر رژیم کلی کودک و غذا هایی که در طی روز در مدرسه یا بیرون از خانه به آنها پیشنهاد می شود نظارت داشته باشیم، اما باید به آنها کمک کنیم تا رژیم غذایی سالم تر و ‌متعادل تری داشته باشند. وقتی فرصت مصرف پروتئین پیش می آید وظیفه‌ ما این است که غذا های پروتئین داری که کم ترین میزان چربی را دارند و به روش سالم تهیه شده اند را به کودک خود پیشنهاد دهیم. والدین باید دقت داشته باشند که این غذا ها را پیشنها دهند و هرگز کودک را مجبور به خوردن آنها نکنند. به عنوان مثال موادی مثل ماست، شیر و پنیر کم چرب یا بدون چرب، گوشت سیاه بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، نخود و آجیل را به کودک خود پیشنهاد دهیم. دقت داشته باشید که این غذا ها را به مقدار نیاز کودک در اختیارش قرار دهید.
گرچه مقدار مصرف پروتئین در رژیم غذایی کودکان اغلب به اندازه و متعادل است و کم تر کودکی به کمبود پروتئین مبتلا است، اما آن دسته از کودکانی که به هر دلیلی کم تر از مقدار مورد نیاز برای رشدشان کالری مصرف می کنند و کسانی که رژیم گیاه خواری دارند نمی توانند به مقدار کافی پروتئین دریافت کنند. در چنین مواردی والدین باید کودک خود را به مصرف غذا های گیاهی پروتئین دار مثل دانه و خمیر سویا تشویق کنند (غذا های گیاهی پروتئین دار درست مانند غذا های حیوانی پروتئین دار حاوی تمام آمینو اسید های مورد نیاز بدن هستند) تا فرزندشان به کالری و انرژی مورد نیاز بدنشان دست پیدا کنند. اضافه کردن چنین غذا هایی به فهرست غذا های مورد علاقه کودک شما می تواند به سلامتی وی کمک نماید. هر چند گفته می شود غذا های حاوی پروتئین های اضافه شده می تواند به فرزند شما کمک نماید تا به پروتئین مورد نیازش برسد، اما باید تمام تلاش ها به کار گرفته شود تا چنین غذا هایی کنار گذاشته شوند و در عوض از غذا هایی که به طور طبیعی حاوی پروتئین هستند، استفاده شود.
جای دادن پروتئین در رژیم غذایی کودک به شکل درست و با روش های سالم مسئله بسیار مهمی است و هرچند مصرف پروتئین فوایدی برای افراد دارد اما همانطور که گفته شد مصرف بیش از حد آن نیز می تواند به سلامتی فرد صدمه بزند‌، بنابراین سعی کنید با نظارت بر مقدار پروتئین وارد شده به بدن کودک خود به وی در داشتن زندگی سالم در آینده کمک نمایید.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید