نقش سینمای کودک در ایران

ایرنا: سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم با بیان اینکه سرمایه اغلب فیلم های کودک دولتی است افزود: تولید مشکل اصلی سینمای کودک بوده و در بخش اکران آثار کودک و نوجوان معضلی وجود ندارد.

حبیب اله کاوش یادآورشد: سینمای کودک در بخش اکران مشکلی ندارد و این نوع سینما اسیر بحران تولید است.

وی ادامه داد: در ابتدای تابستان به عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کردیم که این شورا آمادگی فراهم کردن شرایط نمایش فیلم های کودک را دارد اما تاکنون یک اثر سینمایی کودک نیز برای اکران به این شورا ارایه نشده است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم گفت: مشکل اصلی ما در نحوه تولید فیلم های کودک و نوجوان است و باید برای این بخش چاره ای اندیشیده شود.

کاوش تصریح کرد: بسیاری از تولیدات ما در عرصه سینمای کودک و نوجوان براساس شاخص های سه دهه پیش ساخته شده و این آثار پاسخگوی نیازهای کودکان و نوجوانان نیست.

وی تاکید کرد: تولید فیلم کودک در کشور با معضلات عدیده ای روبه رو است که از جمله آن می توان به تعدد متولیان فیلم کودک اشاره کرد.

** ۱۰ متولی کودک در کشور وجود دارد

این کارگردان سینما ادامه داد: حدود ۱۰ متولی تولید فیلم کودک در کشور وجود دارد و هیچ یک از این متولیان کار خود را به درستی انجام نمی دهند و تنها ردیف بودجه تولید فیلم کودک را خرج می کنند.

کاوش ادامه داد: امروز باید از خود بپرسیم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه نقشی در تولید فیلم های سینمایی کودک در کشور دارد؟ این کانون ردیف بودجه مشخص دارد و در عین حال سالن های سینمایی مشخصی به این کانون تعلق گرفته اما این نهاد با وجود این امکانات در حال حاضر چه تولیداتی را در زمینه سینمای کودک و نوجوان ارایه کرده است؟.

**سالن های سینمایی کانون پرورش فکری کودکان واگذار شده است

وی گفت: سالن های سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز در اختیار بخش خصوصی بوده و این نهاد سالن های خود را به این بخش واگذار کرده است؛ در حالی که دولت این سالن ها را برای آنکه در اختیار سینمای کودک باشد به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واگذار کرده است.

**دلیل برگزاری جشنواره فیلم رشد چیست؟

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم همچنین از نحوه برگزاری جشنواره فیلم رشد گلایه کرد و افزود: برپایی این رویداد همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیات سینمای کودک و نوجوان و عرصه آموزشی سینما تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم رشد همه ساله برگزار می شود و یک بودجه مشخصی نیز برای آن هزینه می شود اما به راستی خروجی این جشنواره چیست؟ چه آثاری در این رویداد فرهنگی به تولید و برای دانش آموزان اکران و در چرخه آموزشی کشور قرار می گیرد؟.

کاوش تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش در بخش سینما برای دانش آموزان چه برنامه ای دارد؟ وقتی ما تولید نداریم و توجهی به فیلم دیدن و آموزش – از طریق تهیه فیلم – بچه ها نمی شود چه دلیلی برای برپایی جشنواره فیلم رشد وجود دارد؟.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم توضیح داد: دست اندرکاران جشنواره فیلم رشد بهتر است درخصوص برگزاری این رویداد بازنگری و دستاوردهای آن را تشریح کنند.

**تولیدات ما در بخش کودک شتابزده است

عضو صنف واحد تهیه کنندگان سینمای ایران همچنین به برنامه های حوزه تولید فیلم های سینمایی کودک و نوجوان اشاره کرد و ادامه داد: همه ساله به نام کودکان جشنواره کودک برگزار می شود اما در میان نقش مخاطبان اصلی این رویداد- کودکان و نوجوان- مشخص نیست.

کاوش گفت: نمی توان با تولید شتابزده اثر و رساندن آن به جشنواره،ادعای داشتن فیلم کودک و نوجوان داشت؛ تولید فیلم برای این گروه سنی نیازمند دقت در انتخاب موضوع، شناخت علاقه مخاطب و در نهایت ایجاد جذابیت در اثر است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم گفت:ارایه تولیدات بی کیفیت به موقعیت و جایگاه جشنواره کودک و نوجوان نیز صدمه می زند؛ روند معیوب تولیدات شتابزده و بی کیفیت و رساندن به جشنواره می بایست متوقف شود.

کاوش موازی کاری در بخش های دیگر همچون شهرداری تهران را در تشدید وضعیت نابسامان سینمای کودک تاثیرگذار دانست و خواستار توجه بیشتر به تولیدات سینمایی کودک و نوجوان شد.

وی همچنین از تولیدات تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان انتقاد کرد و ادامه داد: برنامه های کودک ما اغلب با نگاه سی سال پیش ساخته می شوند و کودکان این آثار را نمی پسندند.

**تهیه کنندگان و کارگردانان دغدغه بازگشت سرمایه فیلم کودک را ندارند

وی ادامه داد: وقتی کارگردان ها و تهیه کنندگان بودجه تولید فیلم در زمینه کودک و نوجوان را به طور مستقیم از برخی نهادها دریافت می کنند و سود خود را قبل از اکران بدست می آورند؛ بدیهی است که دغدغه اکران نخواهند داشت.

عضو صنف واحد تهیه کنندگان توضیح داد: روند کنونی فیلم های کودک و نوجوان موجب شده تا تهیه کنندگان سینمای کودک انگیزه ای برای نمایش عمومی آثار خود نداشته باشند و این شرایط در سینمای دفاع مقدس نیز دیده می شود.

کاوش ادامه داد: فیلم های کودک ما با انگیزه اکران تولید نمی شوند و تهیه کنندگان نگران بازگشت سرمایه تولید این نوع آثار نیستند.

وی همچنین تاکید کرد که فیلم های سینمای کودک و نوجوان به اسم آثار تولیدی شناخته شده اما در عمل برای آرشیو ساخته می شوند.

کارگردان فیلم محفل اکس یادآور شد: متاسفانه با روند یادشده نگاه کودکان ما به دست فیلمسازان خارجی است و همه در انتظارند تا ببیند شرکت هایی همچون والت دیزنی آثاری را روانه بازار کرده و از آنها استفاده کنند.

فیلمسازان واقعی عرصه کودک در سینما غایبند

وی درباره دلایل افت سینمای کودک در دهه ۷۰ تصریح کرد: ایرج طهماسب و حمید جبلی با ساخت فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله نشان دادند که استعدادی شگرفت در تولید فیلم کودک دارند اما باید بررسی کرد که چرا این افراد امروز حضور ندارند؟.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم ادامه داد:سینمای ایران در سالیان اخیر به سینمای فلاسفه تبدیل شد و آثار سینمایی از کودکان و نوجوانان فاصله گرفت و بسیاری برای موفقیت در جشنواره ها ساخته و از کودکان دور شد.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 14 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید