نقاشی با مداد رنگی و نقش آن درخلاقیت کودک

بازی های خلاقانه

بازیهای خلاقه وسیله غیر کلامی برای بیان احساسات و علاقه کودکان می باشند. کشیدن یک نقاشی یا تصویر آدمک می تواند آرامش و لذت را برای کودکان

فراهم آورد و آنها را از فشارها رهایی بخشد.

نقاشی باعث تقویت قدرت خلاقه و نیروی ابتکار کودک می شود. کودک در سن ۱ ـ ۲ سالگی با مداد و یا خودکار شروع به خط خطی کردن می کند. کودک مداد و یا خودکار را در مشتش محکم گره کرده و با فشار و با شتاب و بدون هدف فقط خط خطی می کند.

کودک از اینکه می بیند با حرکت دست او و فشار مداد بر روی کاغذ اثری روی آن باقی می گذارد خیلی خوشحال شده و به لحاظ درونی احساس لذت واقعی و درونی به او دست می دهد. یک کارشناس در این باره می نویسد:

«بقای اثر کودک سرچشمه خوشی او را فراهم می آورد و کودک را در مقابل پدیده ای که از او به وجود آمده است قرار می دهد. کودک در برابر اثر خود مات و مبهوت و افسون شده، باقی می ماند و چون می داند که خود خالق آن است، بیشتر از پیش به ادامه خلاقیت خویش شایق می شود. او همان طوری که از صداهای خارج شده از حلقوم خود در ۲ یا ۳ ماهگی لذت می برد، همان طور از حرکات دست یا پای خود غرق در شادی می شود.»(۱)

مداد ابزار نقاشی کودک است. مداد رنگیها یک وسیله ایده آل و مناسب برای بچه ها می باشند. آنها جالب و رنگارنگ و تمیز و ارزان هستند و انواع متفاوتی دارند. بعضی نرم و بعضی دیگر سخت. مداد رنگیها روی بیشتر کاغذها خیلی خوب کار

می کنند. و چون کار با مدادهای رنگی سر و دست و لباس بچه ها را کثیف نمی کند، نسبت به نقاشی انگشتی، آبرنگ و گواش بیشتر مورد استقبال خانواده ها واقع می شود.

کودک در سن ۱ ـ ۲ سالگی مداد را در دست می گیرد و خط خطی می کند. در سن ۲ سالگی شروع به استفاده از مداد رنگی می کند و در ۴ سالگی از قدرت تخیل خود برای نقاشی کمک می گیرد. در پنج سالگی مهارت بیشتری پیدا کرده و می تواند از آبرنگ نیز استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید