مضرات رایانه برای کودکان

ایسنا: یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در یزد گفت: والدین نباید علاقه کودک نسبت به رایانه را سرکوب کنند بلکه با جایگزین کردن برنامه‌های مناسب می‌توان جایگاه رایانه را به عنوان یک وسیله مفید کمک آموزشی حفظ کرد.

محمدرضا صدر عاملی گفت: بازی‌های رایانه‌ای در کنار برخی جنبه‌های مثبتی که ممکن است داشته باشد پیامدهای منفی نیز به جای می‌گذارد که می‌توان به اتلاف وقت زیاد به دلیل درگیری با این بازی‌ها اشاره کرد که همین مسأله موجب ضعف حضور در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی شده و مشکلاتی از قبیل گوشه‌گیری را به دنبال دارد.

وی همچنین آسیب‌های چشمی، ایجاد بی تحرکی، چاقی و افزایش وزن را از عوارض مهمی دانست که به مرور زمان بازی‌های رایانه‌ای در کودکان ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: ‌از همه مهمتر محتوای این بازی‌هاست که به دلیل جذاب شدن بازی از محتوای جنگی و خشن استفاده می‌شود که خود می‌تواند موجب الگو برداری کودک از این رفتارها به عنوان یک رفتار و روش برخورد، معمول شود و به تدریج قبح پرخاشگری در فرد شکسته شود.

وی به تخیلی بودن برخی بازی‌ها اشاره و تصریح کرد: برخی از بازی‌های رایانه‌ای به علت تقویت بیش از حد قدرت تخیل در کودک مورد نقد هستند چرا که رشد نامتناسب قدرت تخیل نیز مشکل ایجاد خواهد کرد.

صدرعاملی خاطرنشان کرد: هیجاناتی که در حین بازی به علت ترس از باخت ایجاد می‌شود می‌تواند در نهایت به مشکلات خلقی و روحی در زندگی کودک تبدیل شود.

وی مسائل مورد نقد دیگری که در برخی از بازی‌های رایانه‌ای دیده می‌شود را مغایرت فرهنگی بازی‌ها با فرهنگ ایرانی دانست و گفت: برخی از بازی‌ها رایانه‌ای مسائل نامتناسب با فرهنگ ایرانی را آموزش می‌دهند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان اضافه کرد: اختلال در عملکرد تحصیلی کودک به دنبال صرف وقت زیاد و خستگی روحی و جسمی نیز از دیگر پیامدهای استفاده مکرر از بازی رایانه‌ای است و با توجه به این که بی‌علاقگی نسبت به تحصیل، اختلال در تمرکز و … نتیجه بازی رایانه‌ای در دراز مدت است که والدین باید در خصوص تعدیل استفاده کودکان از این نوع بازی‌ها به عنوان سرگرمی نقش بیشتری را ایفا کنند.

وی توصیه کرد: در طی سال تحصیلی باید در طول هفته وقت محدودی به این بازی‌ها اختصاص یابد. همچنین بازی‌های با محتوای آموزنده جایگزین بازی‌های خشن و غیر اصولی شوند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پایان یادآور شد: با توجه به کاربردهای مهم رایانه‌ نباید علاقه کودک به آن‌ را سرکوب کرد بلکه با حذف بازی‌های نامتناسب با فرهنگ و جایگزین کردن برنامه‌های مفید و آموزنده می‌توان جایگاه رایانه را به عنوان یک ابزار مفید کمک آموزشی حفظ کرد.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید