قبل از خواب کودکان، استفاده از این وسایل ممنوع!

استفاده از وسایل دارای نمایشگر (اسکرین تایم)  قبل از خواب، باعث کمبود خواب و بروز چاقی در کودکان می شود.

والدین اغلب از ابزارهای الکترونیک استفاده می کنند، زیرا به جهت زمان مورد نیاز برای انجام امور شخصی مثل رفتن به حمام یا درست کردن شام یا حتی فقط داشتن یک لحظه برای خودشان، اغلب فقط اینگونه می توانند بچه ها را سرگرم نگه دارند، در حالیکه واقعیت این است که ما بچه ها را مجبور به انجام کاری می کنیم که فقط باید بزرگسالان انجام دهند.

همیشه هم برنامه های مورد علاقه تلویزیون و یا فیلم هایی وجود دارد که بچه ها را روی تلویزیون متمرکز کند. برخی از کارهای به تصور ما واقعاً خوب، وجود دارد که زمانی که آنها را برای بچه ها تخصیص می دهیم، در واقع در حال ضربه زدن به کودکان هستیم و با اینکه نمی خواهیم عشق و علاقه شما به برنامه های تلویزیونی و جادوی نمایش را خدشه دار کنیم، باید بگوییم زمانهای دیدن تلویزیون نیز از همین دسته زمانها هستند.

علم امروزی به ما می گوید که اگر ما زمانی برای دیدن صفحه نمایش به کودکان اختصاص بدهیم، نه تنها به میزان قابل توجهی آنها را درگیر می کنیم، بلکه این درگیری برای آنها مستدام نیز خواهد بود.

به گفته محققان، استفاده از وسایل دارای نمایشگر و زمان مصروف برای صفحه نمایش می تواند به کودکان آسیب جدی برساند، مخصوصاً اگر این کار درست قبل از زمان خواب و یا حتی بدتر، در زمان خواب انجام شود. بنابراین پخش نمایش تلویزیونی چندان جالب نیست، وقتی خواب کودکتان را سلب می کند. بنابراین به طور جدی از روشن کردن تلویزیون در زمان خواب بچه ها بپرهیزید و به کج خلقی آنها در این زمینه اهمیت ندهید.

کیتلین فولر، دانشجوی نمونه پزشکی گفت: “استفاده از ابزار تکنولوژی قبل از خواب منجر به خواب کم و وزن بالاتر می شود. ما همچنین دیدیم که استفاده از این فن آوری با خستگی بیشتر در صبح همراه است، که یک گام رو به عقب برای رشد کودک محسوب می شود. بنابراین ما با این کار باعث ایجاد یک الگوی دوار و درجا زدن هستیم”.

فولر می خواست به عمق معنای نتایج این تحقیق برسد تا سهم گناه والدین در تربیت فرزندانشان را به آنها گوشزد کند، زیرا او می خواست بداند چه ارتباط معناداری بین استفاده از وسایل دارای نمایشگر و در واقع زمان تخصیصی به صفحه نمایش قبل از خواب و نحوه تاثیر آن بر خواب کودکان و دیگر حوزه های زندگی آنها وجود دارد. نتایج به نظر می رسد بسیار شوک آور هستند، هر چند نمونه مورد استفاده در این پژوهش بسیار کوچک بود.

محققان از والدین ۲۳۴ کودک و نوجوان بین ۸ تا ۱۷ ساله خواسته اند که عادت های خواب و نحوه استفاده از تکنولوژی کودکان خود را بیان کنند. این والدین بودند که تمام اطلاعات را ارائه می دادند و نوع تکنولوژی مورد استفاده را مشخص می کردند: تلفن همراه، بازی های ویدئویی، کامپیوتر یا تلویزیون که در طول زمان صفحه نمایش از آنها استفاده می شد. محققان چندین اثرات نامطلوب پیدا کردند.

فولر گفت: “ما ارتباط مستقیمی بین BMI های بالاتر (چاقی نسبی) و افزایش استفاده از تکنولوژی را مشاهده کردیم و همچنین متوجه شدیم کودکانی که بیشتر از تکنولوژی استفاده می کردند، دارای خواب کم کیفیت تر و کمتری بودند. همچنین این کودکان بیشتر در صبح ها خسته بودند، که خود عامل خطرناک دیگری برای افزایش BMI است”.

نوع فناوری نیز اهمیت دارد. با توجه به نتایجی که در مجله Global Pediatric Health منتشر شد، بچه هایی که تلویزیون تماشا می کردند یا بازی های ویدئویی انجام می دادند، به طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه نسبت به بچه هایی که از این ابزارها استفاده نمی کردند، کمبود خواب داشتند، اما بچه هایی که از کامپیوتر یا تلفن استفاده می کردند، این کمبود برایشان به طور متوسط حدود یک ساعت بود. کودکانی که از هر چهار ابزار فوق قبل از خواب استفاده می کردند، حتی نتایج بدتری نیز داشتند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید