علل دندان قروچه کودکان

دندان قروچه (Bruxism) یکی از اصطلاحات رایج در دندانپزشکی است که در مواقعی به کار می رود که کودک دندان های خود را به همدیگر می ساید و گاهی به قفل شدن فک نیز می انجامد. دندان قروچه (Bruxism) در سنین زیر ۱۱ سال بروز می کند. از هر ۱۰ نفر کودک، ۲ الی ۳ نفر آنها به این عارضه دچار هستند.
بیشترین دندان قروچه زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های شیری کودک در حال افتادن و جایگزینی با دندان‌های دائمی است.  شیوع این عادت به‌تازگی بیشتر شده که نشان‌دهنده آن است که کودکان نمی‌توانند استرس‌های‌شان را با بازی از بین ببرند. این اتفاق اغلب در خواب عمیق یا زمانی که کودک تحت استرس زیادی قرار دارد، می‌افتد. این عادت اغلب یک رفتار طبیعی قلمداد می‌شود و تنها  زمانی که منجر به درد، سایش شدید دندان‌ها یا مشکلات خواب می‌شود ممکن است جدی گرفته شود.

 

علت دندان قروچه

کارشناسان علت قطعی دندان قروچه (bruxism) را نمیدانند اما تنش یا اضطراب، درد (برای مثال ناشی از گوش درد یا دندان درد) و مال اکلوژن (جفت نبودن دندانها) را از علتهای احتمالی آن میدانند. برخی نیز مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی بینی یا آلرژی را در ایجاد دندان قروچه موثر میدانند. برخی شواهد نشان میدهد کرمک (بیماری انگلی) نیز میتواند باعث دندان قروچه شود. همچنین ممکن است کودک در حال عادت کردن به وجود دندان در دهان خود باشد (در سن دندان در آوردن).

علل فیزیکی دندان قروچه

از جمله علل فیزیکی دندان قروچه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
درد، در اثر بیماری‌هایی چون عفونت گوش و یا در اثر دندان‌درآوردن کودک. کودکان ممکن است به ‌عنوان راهی برای کاهش درد خود، دندان قروچه کنند. همانند ماساژ دادن یک عضله‌ی دردناک.
بی‌نظمی دندان‌ها در فک بالا یا پایین (که به آن “مال اکلوژن” نیز گفته می‌شود).
مشکلات سلامتی. این مشکلات می‌توانند از کمبود آب بدن و کمبودهای غذایی تا آلرژی‌ ها و حتی انگل کرمک متفاوت باشند. برخی از کودکانی که مشکل بیش‌فعالی دارند نیز ممکن است به بروکسیزم مبتلا باشند. همچنین کودکان مبتلا به فلج مغزی و کودکانی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند نیز ممکن است به بروکسیزم دچار شوند.
علل روان‌شناختی دندان قروچه
علل روان‌شناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می‌باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می‌تواند به حدی استرس‌زا باشد که باعث ایجاد دندان‌ قروچه ‌یا قفل شدن فک کودک گردد.

علائم دندان قروچه در کودکان
  –  صدای ناهنجار دندان قروچه در هنگام خواب
  –  سر درد، احساس درد در گوش یا مفصل فک
  –  دندان درد به خصوص در هنگام بیدار شدن از خواب
  –  احساس درد و گرفتگی صورت و شقیقه‌ها درهنگام بیدار شدن از خواب
  –  احساس درد و گرفتگی فک در هنگام جویدن به خصوص در هنگام خوردن صبحانه
  –  فشار فک درهنگام عصبانیت، اضطراب یا تمرکز
  –  حساسیت دندانی نسبت به دما
  –  ترک یا پوسته شدن مینای دندان
  –  دندانه دندانه شدن زبان
  –  ایجاد بافت زاید در مخاط گونه به دلیل گاز گرفتن گونه‌ها (ایجاد خط لینا آلبا)
  –  موبیلیتی دندان

عوارض دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه می‌تواند باعث گستره‌ای از عوارض دندانی شود که برخی از آنها عبارتند از:
  –  ترک خوردن مینای دندان
  –  تخریب و ساییدگی دندان ها
  –  شکستگی دندان
  –  گرفتگی مفاصل و بافت نرم فک (مفصل گیجگاهی)
  –  لقی دندان (به ندرت)
  –  بزرگ شدن ماهیچه‌های آرواره (به ندرت)
  –  کاهش شنوایی
  –  مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن
  –  تغییر شکل ظاهری صورت

درمان دندان قروچه
دندان قروچه در اکثر کودکان در طول رشدشان خود به خود درمان می‌شود؛ اما تا زمانی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند ترکیبی از مراقبت‌های والدین و قرار‌های دندانپزشکی، می‌تواند مشکل را تحت کنترل نگاه دارد.در مواردی که ساییدن و فشردن دندان‌ها به یکدیگر سبب بروز درد در صورت و فک می‌شود و یا به دندان‌ها آسیب می‌زند، دندانپزشکان ممکن است یک وسیله محافظتی مخصوص (نایت گارد) شبانه را توصیه کنند. این وسیله حفاظتی بر اساس اندازه دندان و دهان کودک قالب گیری می‌شود، در هنگام شب در دهان گذاشته می‌شود. با وجود اینکه عادت کردن به این وسیله کمی زمان می‌برد اما اثرات مثبت آن به سرعت آشکار می‌شود.

مراقبت لازم در زمان دندان‌ قروچه کودک
– استرس کودک را کم کنید، خصوصاً قبل از خواب.
– ماساژ بدن و ورزش های کششی را برای آرامش عضلات کودک انجام دهید.
– دقت کنید که کودکتان به مقدار کافی آب بنوشد، زیرا کم آبی بدن ممکن است باعث دندان‌قروچه شود.
– اگر کودک شما دندان هایش را به هم می ساید، او را نزد دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندان هایش مطمئن شوید.

– معمولاً دندان‌قروچه در کودکان پیش دبستانی نیاز به اقدامی ندارد، ولی کودکان بزرگ تر نیاز به روکش موقتی دندان یا محافظ دهان در شب (هنگام خواب) دارند تا از دندان‌ قروچه آنها جلوگیری شود.

 

طبیعی بودن دندان قروچه در این سنین کودکان

دندان قروچه در کودکانی که اولین دندانشان در حال بیرون زدن است (حدود ۵ تا ۶ ماهگی) امری متداول است. همچنین در کودکانی که دندانهای دائمی شروع به بیرون زدن میکنند (در حدود ۶ سالگی) دندان قروچه امری طبیعی است.

 

چه تعداد از کودکان به دندان قروچه مبتلا هستند؟
حدود ۳۸ درصد از کودکان دچار دندان قروچه هستند. متوسط سن شروع این عادت حدود سه و نیم سالگی و متوسط سن پایان این عادت ۶ سالگی است اما برخی افراد در همه سنین دندان قروچه دارند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 6 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید