علت لکنت زبان کودکان، تربیت والدین است؟

پرسش: پسر چهار سال و نیمه دارم عصبی است و لکنت زبان هم دارد و دو سالی هم هست دیگه  مهد هم نمی ره از محیط مهد بدش میاد و لکنتش هم فکر می کنم از ۳ سالگی شروع شده الان که با بچه ها بیرون بازی می کنه کمی بهتر شده. خیلی با محبته و پرجنب و جوش. منتها بسیار خجالتی است و بیرون که می رود با غریبه ها یک کلام حرف نمی زنه و سوال هم ازش می پرسند جواب نمی ده و مشکل لکنت و خجالتی بودنش من را نگران می کند.

پاسخ: تحقیقات نشان داد که رفتن کودک به مهد، قبل از ۵ سالگی هر چند روی هوش او تأثیر مثبت دارد اما متأسفانه بر عملکرد هیجانی او تأثیر مثبت ندارد. یعنی کودکانی که تا ۵ سالگی با مادر سالم (از نظر هیجانی افسرده و مضطرب نباشد) به سر می‌برند، بهتر است. بچه‌ها وقتی عصبی هستند دلایل مختلفی دارد:

۱- یک ناکامی را تجربه می‌کند ۲-خسته است ۳-از نظر عاطفی سیر نیست (با او کم بازی می‌کنید یا حوصله‌اش را ندارید) ۴-شما و همسرتان دعوا زیاد می‌کنید ۵-حال مادرش خوب نیست (بچه‌ها حالت مادرشان را منعکس می‌کنند ، یعنی اگر مادرشان خوش‌اخلاق و با حوصله باشد و در کل حال روحیش خوب باشد، آن‌ها هم معمولاً خوبند)  راجع به خجالتی بودن:  خجالتی و کمرو بودن تاحدی به صورت ارثی منتقل می‌شود. آیا شما و یا همسرتان خجالتی هستید و اگر یکی از شما خیلی درونگرا است، ممکن است فرزندتان شبیه او شده  باشد. 

با فشار آوردن شما که چرا خجالتی است، روزبه‌روز بدتر می‌شود. شاید دایره ی ارتباطی شما کم تراکم است، میزان رفت و آمدتان چطور است؟ اگر معمولاً با کسی رفت و آمد ندارید، کودک شما چطور بتواند ارتباط خوبی برقرار کند ؟ پس در پی بیشتر کردن روابط خودتان باشید. برای لکنت او دلایلی از قبیل آمادگی ارثی و مسائل تربیتی به چشم می‌خورد. زیاد سختگیر نیستید؟ او را تنبیه بدنی می‌کنید؟ اگر شرایط خانوادگی مساعدی دارید که عامل ژنتیک قوی‌تر است و یا اگر شرایط تربیتی نابسامانی دارید این لکنت محصول تربیت شماست. برای حل مشکل لکنت (مشکل اضطراب) حتماً به یک روان‌شناس و به توصیه او به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید.  

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید