علائم دندان درامدن کودک

رویش دندان در کودکان یکی از مراحل اصلی رشد جسمی است که در بعضی موارد شرایط سختی را برای والدین و کودک به وجود می آورد. از آنجایی که پدر و مادران جوان به دلیل بی تجربی با برخورد با این موضوع شاید ندانند با شرایط کودک چطور برخورد کنند، از این رو ما به تمام نشانه ها و مراقبت های ویژه در این باره خواهیم پرداخت.

نشانه‌های رویش دندان در کودکان
نوزادان و کودکان با علایم متفاوتی دندان درمی‌آورند و میزان درد نیز در آن‌ها متفاوت است. این علایم چند روز ادامه دارد.

برخی کودکان خوش‌شانس هستند و هنگام دندان درآوردن، درد زیادی را تحمل نمی‌کنند اما یک ‌سوم از آن‌ها در این شرایط، آب دهان‌شان سرازیر می‌شود، یک ‌سوم دیگر کج‌خلق و تندمزاج می‌شوند و بقیه نیز ممکن است دچار مشکلات مربوط به خواب شوند. اگر یک یا چند مورد از علایم زیر را در کودک خود دیدید، احتمالا او در حال در آوردن اولین دندان‌های شیری‌اش است.

 

رویش دندان در کودکان

– بیرون زدن نوک دندان از زیر لثه
– تورم لثه
– سرازیر شدن آب دهان
– کج‌خلقی
– مالیدن صورت
– امتناع از غذا خوردن
– مالیدن گوش‌ها
– تلاش کودک برای جویدن و مکیدن هر چیزی که در دست دارد.
– ممکن است مدفوع کودک هنگام رشد دندان‌ها کمی شل‌تر از حالت طبیعی شود که این وضع گذرا و بسیار خفیف است. همچنین خارشی که کودک در ناحیه‌ی لثه‌های خود احساس می‌کند نیز می‌تواند موجب بی‌قراری‌اش شود، اما کودک در این شرایط کاملا سالم و خوشحال است و افزایش وزن مناسبی هم دارد.
باید به یاد داشته باشید اگر کودک‌تان دچار اسهال، تب و آبریزش بینی شد، آن را نشانه‌ی خاص دندان درآوردن ندانید به‌خصوص اگر این موارد بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه یابد چرا که دندان درآوردن معمولا باعث اسهال و تب نمی‌شود. در صورت بروز این علایم، کودک خود را نزد پزشک ببرید.
 
دندان‌های که دیر می‌کنند
– معمولا نخستین دندان سفید و شیری کودک بین ۴ تا ۱۰ ماهگی بیرون می‌زند اما اگر کمی هم دیرتر شد، جای نگرانی نیست. اگر دندان‌های کودک‌تان بسیار کند و دیر ظاهر می‌شود، اما رشد استخوانی، پوستی و موهای او کاملا طبیعی است باز هم نباید نگران شوید.
– اگر کودک‌تان یک ساله شده اما هنوز دندانی درنیاورده، او را نزد پزشک ببرید. دیر دندان درآوردن در کودکانی که سیر طبیعی رشد خود را سپری می‌کنند، نشانه‌ی خطر نیست. در ضمن دندان‌هایی که دیرتر درمی‌آیند، دیرتر پوسیده و خراب می‌شوند. بهترین کار، مراجعه به دندانپزشک از زمان رویش اولین دندان شیری یا یک سالگی است. رویش دندان در کودکان
 
مسکن‌های طبیعی

لثه‌های کوچک و نرم کودک تحمل درد زیاد درآوردن دندان را ندارد و به همین دلیل، این فرشته‌های کوچک همیشه با بی قراری، گریه و مریض شدن این دوران را سپری می‌کنند. برای این‌که بتوانید تا حدی این دردها را از وجود کودک دور کنید، این راهکارها را امتحان کنید.

 

پارچه‌های نمدار
یکی از بهترین راه‌ها برای تسکین درد لثه کودک این است که پارچه‌ی حوله‌ای نمداری را روی آن قرار دهید. می‌توانید پارچه را در چای بابونه خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا سرد و خنک بماند. سپس آن را روی لثه‌های کودک قرار دهید تا بجود. چای بابونه هم به آرام شدن کودک کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا راحت‌تر بخوابد. رویش دندان در کودکان

هم چنین بهتر است یک تکه یخ میان پارچه بگذارید و محکم ببندید تا خدای نکرده در گلوی کودک نپرد و سپس پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود.

 

غذاهای منجمد

سرما و یخ به کاهش درد لثه‌ی کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند، بسیار کمک می‌کند. می‌توانید غذاهایی را که کودک مجاز به خوردن آن‌هاست در فریزر منجمد کنید تا کودک آن‌ها را بجود و سرمای آن، درد دندانش را کاهش دهد. موز یخ زده یا شیر منجمد نیز روش‌های خوبی برای کم کردن درد هستند. ماست خنک هم پیشنهاد خوبی است.

 

پستانک در یخ

می‌توانید برای کودکانی که پستانک می‌خورند، پستانک آن‌ها را در فریزر منجمد کنید تا هنگام مک زدن آن، سرمای موجود باعث بی‌حس شدن لثه‌ها و کم شدن درد آن‌ها شود.

 

کمپرس سرد

کمپرس سرد برای کاهش دردهای دهان و دندان بسیار مفید و موثر است. برای این منظور یک تکه پارچه‌ی تمیز و خیس را داخل یک کیسه‌ی نایلونی بگذارید و یک ساعت داخل فریزر قرار دهید. وقتی پارچه را از داخل کیسه درآوردید، کودک‌تان از جویدن آن و فشار دادنش در بین لثه‌ها لذت می‌برد، چون سردی آن باعث کرختی لثه و کاهش احساس درد می‌شود.

 

عسل درمانی

لثه‌ی کودک را با عسل یا نمک ماساژ بدهید و فک، سر و گردن او را با روغن‌های گرم (روغن محلی یا زیتون) چرب و روغن مالی کنید. عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

 

ریشه‌ی شیرین بیان

کودکان در حین درآوردن دندان، دوست دارند یک جسم سخت را به دندان بمالند. ریشه‌ی تازه‌ی شیرین بیان برای این کار بسیار مناسب است. اگر ریشه‌ی تازه در دسترس نیست، ریشه‌ی خشک آن را از عطاری تهیه کرده، تمیز بشویید، برای چند ساعت در آب بخیسانید و بعد به دست کودک بدهید تا به لثه‌های خود بکشد. این یک دندان‌گیر سالم، طبیعی و خوشمزه است که موجب تقویت لثه‌ها و تسریع رشد دندان‌ها می‌شود. برخی از والدین از هویج یا کدو برای این کار استفاده می‌کنند که می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به دقت و توجه بالای شما دارد.

 

دندونی
برای کودکانی که از درد لثه رنج می‌برند، می‌توانید دندونی‌های لرزان خریداری کنید. انواعی از دندونی وجود دارد که با گاز گرفتن کودک، شروع به لرزش می‌کنند و این مساله، بسیار برای کودک خوشایند و دوست‌داشتنی است. برای این‌که باعث تسکین دردش هم بشود، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید