شعر لی لی حوضک، نوستالژی کودکانه هایتان را مرور کنید

لی لی حوضک از شعرهای کودکانه قدیمی است که همراه بازی با انگشتان دست خوانده می‌شود. کودکان به بازی و تفریحات کلامی نیاز دارند و اثرات بازی کردن بر میزان هوش و رشد کودکان شناخته شده است. در مطلب حاضر شعر لی لی حوضک را بخوانید و نحوه انجام بازی آن را آموزش ببینید. در انتها با انیمیشن زیبایی که در این زمینه ساخته شده است، آشنا شوید.

 

سه متن مختلف از شعر لی لی لی حوضک

– لی لی لی لی حوضک 

جوجو اومد آب بخوره افتاد تو حوضک

این میگه: بریم دزدی 

این میگه: چی چی بدزدیم؟

این میگه: طشت طلای پادشاه رو!

این میگه: جواب خدا رو کی میده؟

این میگه: منه منه کله گنده

– لی لی لی لی حوضک

گنجیشکه آمد آب بخوره افتاد تو حوضک 

این یکی درش آورد

این یکی آبش داد

این یکی نونش داد 

این گفت: کی هلش داد؟

این یکی گفت: منه منه کله گنده

– لی لی لی لی حوضک

گنجشکه اومد آب بخوره

افتاد تو حوضک

این دوید و درش کرد

این ماچی بر سرش کرد

این نازی بر پرش کرد

این کله گنده اومد

گفت: بده ببینم

تا که دادند ببینه

گنجشکه پرید لاچینه

 

روش انجام بازی لی لی حوضک

این بازی به صورت یک قصه منظوم است. یک بزرگ‌تر، یکی یکی بچه‌ها را روبروی خود می‌نشاند و کف دستشان را می‌گیرد. با انگشت نشانه‌اش در حالی که کف دستشان را قلقلک می‌دهد، می‌خواند:

لی لی لی لی حوضک

جو‌جو آمد آب بخوره افتاد تو حوضک

منظور از «جوجو یا جوجه» انگشت کوچک کودک است و حوضک هم کف دست اوست. در این موقع با خم کردن انگشت کوچک کودک به طرف کف دستش، تصاویر شعری را برای کودک تجسم می‌کند و می‌گوید:

«این درش آورد.» (منظور انگشت دوم است که آن را به طرف کف دست کودک خم می‌کند)

«این خشکش کرد» (اشاره به انگشت سوم است که آن را هم به طرف کف دست کودک خم می‌کند)

«این نازش کرد» (منظور انگشت اشاره‌ی کودک است)

در مرحله آخر تمام انگشت‌ها به طرف کف دست خم شده‌اند به جز انگشت شست.

در این موقع بزرگ‌تر، انگشت کوچک کودک را می‌گیرد و از کودک می‌پرسد: «کی پروازش داد؟»

و از زبان انگشت شست کودک جواب می‌دهد:«منه منه کله گُنده»

این ترانه کودکانه انواع مختلفی دارد که بسته به بوم و منطقه تغییر می‌کند. توضیحات بالا در بند آخر از عبارت پرواز دادن جوجه یا گنجشک استفاده شده است تا از نظر معنایی، تداعی بهتری برای کودک ایجاد شود شما خودتان می‌توانید با خلاقیت از اشعار دیگری نیز استفاده کنید.

 

کلیپ کودکانه لی لی حوضک

انیمیشن لی لی حوضک که مضمونی تربیتی داشت با کارگردانی و نویسندگی وجیه‌الله فردمقدم در سال ۱۳۷۱ ساخته شد که پویانمایی آن را وجیه الله فرد مقدم و فرخنده ترابی برعهده داشتند. قطع فیلم ٣۵ میلی متری و مدت فیلم ١۶ دقیقه است.

خلاصه داستان لی لی حوضک کارتونی از این قرار است که جوجه‌ای به دنیا می‌آید. او در مسیر زندگی به دلیل کم تجربگی درون حوض می‌افتد. مرغ و خروس برای نجات دادن جوجه دیگر حیوانات کمک می‌طلبند ولی تمامی حیوانات به فکر مشکلات خود هستند. تا اینکه در اوج ناامیدی و اضطراب، امید نجات فرا می‌رسد.

حیوانی که این جوجه را نجات می‌دهد، بز است. او بر خلاف دیگر حیوان‌ها در مشکلی که برای جوجه اتفاق افتاده است احساس مسئولیت می‌کند و سعی می‌کند تا دیگر حیوان‌ها را برای نجات جوجه فرابخواند. حیوان‌های دیگر که تحت تأثیر بز، سعی می‌کنند تا به جوجه کمک کنند و شروع به ساخت قایقی می‌کنند که در نهایت جوجه را از حوض بیرون می‌کشند.

اینکه بز به عنوان ناجی در این داستان است می‌توان به نقش بز کوهی به عنوان نماد ایران باستان اشاره کرد. معمولاً در انیمیشن‌ها تکنیک‌ها دیده می‌شوند ولی محتوا اهمیت زیادی در انیمیشن مقدم داشته است و به عقیده او محتوا باید همسوی تکنیک‌ها قرار بگیرند. انیمیشن لی لی حوضک با تکنیک کات اوت تولید شده است و در واقع سبک این نوع انیمیشن در انیمیشن‌های ۲ بعدی جایی گرفته است و ویژگی این انیمیشن سادگی‌اش می‌باشد. وجیه‌الله فردمقدم از دسته کارگردانانی بود که افزون بر تکنیک، اهمیت ویژه به محتوا داده است و در واقع انیمیشن لی لی حوضک از کنار هم قرار گرفتن تکنیک و محتوا به نمایش گذاشته شده است.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید