سینه خیز رفتن در کودکان، چه سنی است؟

اگر کودکتان به تازگی راه افتاده و گوشه گوشه خانه را به هم می ریزد، احتمالا باید حسابی کلافه باشید. حتی شاید بعضی مواقع از شدت عصبانیت به تنبیه کردن او نیز فکر کرده اید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با کودک نو پای خود بیشتر آشنا شوید. شرایط را برای اکتشافات او فراهم کنید و دورادور مراقبش باشید.  

دوران سینه خیز رفتن
درست زمانی که کودک شما سینه خیز رفتن را یاد بگیرد اشتباھات مکرر و بی اندازه اش  شروع خواھد شد که در حقیقت علت اصلی آن بی تجربگی و عدم آگاھی از روش ھای صحیح است. کودک در این سن بسیار کنجکاو و پر انرژی است و تمام وقت خود را صرف کشف اسرار جدید می کند. به همین خاطر اگر دیدید کفش یا هر وسیله ای را به دهان می برد یا محتویات کشوھا و کمدھا را بیرون می ریزد تعجب نکنید. او در این سن روزنامه ھا و کتاب ھا را پاره می کند، غذایش را به سر و صورت و در و دیوار می مالد و اتفاقاً بسیاری از اشیاء گمشده شما را از گوشه و کنار خانه پیدا می کند!

کسب مھارت ھای جدید
این به ظاهر شیطنت ها ھمگی، تلاش ھای بی وقفه فرزندتان برای کشف پیرامون و کسب مھارت ھای جدید است. او را به خاطر دسته گل ھایی که به آب می دھد تنبیه و سرزنش نکنید. زیرا او فقط به غریزه  خود عمل کرده است.  حتی سعی کنید محیط را برای فعالیت او آماده کنید و موارد مھم را با ملایمت اما مکرر به او یاد آوری کنید. به یاد داشته باشید که مشغله  او در این مقطع سنی به قدری زیاد است که تمام توصیه ھای شما را در اسرع وقت انجام نخواھد داد، بنابراین صبر و شکیبایی پیشه کنید و از تکرار دوستانه توصیه ها خسته و عصبانی نشوید.

تنبیه و اعمال خشونت در این سن نه تنھا به بھبود اوضاع کمکی نمی کند، بلکه ممکن است باعث تحریک فرزندتان به تکرار اشتباهاتش شده و از ھمین ابتدا حس لجبازی کردن را در او ایجاد کند.

۱- تذکر مفید و دوستانه ھمراه با تکرار و یاد آوری
   
۲- آموزش روش ھای صحیح، ترجیحا به صورت غیر مستقیم و بدون امر و نهی مکرر
    
۳- منحرف کردن ذھن کودک از کار اشتباه به وسیله  سرگرم کردن او با انجام یک فعالیت مناسب
   
۴- دادن یک اسباب بازی مناسب به کودک برای گرفتن شئ  نامناسب و خطرناک از او

کودکان زیر یک سال

در سنین بین ۶ تا ۱۲ ماھگی ھنوز اعمال جدیت و مقاومت در برابر کودک کاربرد ندارد و توصیه نمی شود؛ زیرا کودک در این سن قادر به درک پیام موجود در این روش ھای تربیتی نمی باشد.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید