درمان حرف زدن در خواب، نگران کودکم هستم

حرف زدن کودک در خواب ناشی از فشارهای روانی است. او حرف‌هایی دارد که در طول روز نمی‌تواند بیان کند یا فکر می‌کند اگر بگوید، کسی به آن اهمیت نمی‌دهد یا به دلایل دیگر تصمیم می‌گیرد که سکوت کند و این حرف‌ها واپس زده می‌شود. در ضمیر ناخودآگاه، کودک به دنبال راه فراری می‌گردد تا خود را از این فشارها رها سازد. یکی از این راه‌ها واکنش‌هایی است که در زمان خواب بروز می‌کند. عده‌ای حرف می‌زنند و بعضی‌ها راه می‌روند که هر دوی این‌ها نشانه اضطراب است. باید رابطه صمیمی و صحیح بین والدین  و چنین کودکانی به وجود بیاید. مثلاً شب‌ها مادر در کنار فرزندش بخوابد، با او صحبت کند و اجازه دهد تا فرزندش هم با او درددل کند. چون بچه‌ها بیشتر در خواب شب، صحبت می‌کنند. در این‌صورت می‌تواند به ذهن و درون فرزندش نفوذ کند. هنگام حرف زدن کودک در خواب، والدین هرگز سعی نکنند او را بیدار کنند، بلکه باید با دقت به حرف‌هایش گوش کنند.

بچه‌هایی که در خواب حرف می‌زنند، معمولاً جملات یا کلماتی را تکرار می‌کنند و ما می‌توانیم از همان جمله یا کلمه استفاده کنیم و به مشکل کودک پی ببریم. احتمال دارد مشکل کودک در رابطه با همان کلمات یا جملات کلیدی باشد که می‌توانیم آنها را استخراج کنیم و مشکل را حل کنیم. مسئله دیگر، زمانی است که کودک با حالت وحشت‌زده، شب‌ها از خواب بیدار می‌شود. وقتی بلند می‌شود چشم‌هایش باز است اما نمی‌بیند، یعنی بیدار نیست.

او شروع می‌کند به انجام حرکات غیرارادی و بی‌هدف، یعنی دور خودش می‌گردد یا به یک سمت می‌رود و برمی‌گردد و حرف‌هایی می‌زند که محتوای آنها حاکی از وحشت و ترس درونش است. این کودکان بعد از چند دقیقه‌ای آرام می‌خوابند و صبح روز بعد، اصلاً چیزی به یاد نمی‌آورند. در این حالت باید از او نوار مغز گرفته شود و حتماً با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت شود. در نوعی صرع نیز این حالت وجود دارد که با وحشت شبانگاهی توأم است و احتمال دارد امواج مغزی دچار مشکل شود. فرد از حالت طبیعی خارج می‌شود و در واقع مغز، حرکات را کنترل و نظارت نمی‌کند. کودک بلند می‌شود، راه می‌رود، دور خودش می‌چرخد و حرف می‌زند. به این نوع صرع «لوب گیجگاهی» (T.L.E) می‌گویند که توسط متخصصان مغز و اعصاب می‌تواند درمان شود.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + چهار =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید