خرید جوجه رنگی، کودک را بیمار میکند؟

شهرزاد: مامان بدو برام ماهی قرمز بخر، نه جوجه رنگی میخوام، اگه لاکپشت هم بخری بد نیست… اینها حرف هایی است که گهگاه از کودکتان میشنوید و نمیدانید بین اصرارهای او و سلامتش در نگهداری این حیوانات کدام را انتخاب کنید. ما به شما میگوییم کدام حیوان چه دردسری برای کودک شما ایجاد میکند.

جوجه اردک رنگی زشت
معلوم است که از رنگهای مجاز برای رنگی کردن جوجه ها استفاده نمیشود و ممکن است مواد شیمیایی موجود در رنگ ها برای کودکان مخاطره آمیزه باشد. این دسته از جوجه ها که تابستان به فروش می رسند، جوجه های نر مرغهای تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای مرغداران مقرون به صرفه نیست و معمولا آنها را معدوم میکنند؛ اما در این میان برخی سودجویان برای دریافت سود بیشتر آنها را می فروشند و سود سرشاری هم به دست می آورند. سازمان های نظارتی و بهداشتی باید جلوی فروش این حیوانات را بگیرند و در مرحله دوم والدین باید کودکان را متقاعد کنند که جای جوجه در مرغداری هاست نه خانه.

لاک پشت و اسهال خونی در کودکان
خیلی از خانواده ها برای اینکه کوچولویشان را سرگرم کنند برایش لاکپشت میخرند تا آن را در وان حمام یا در تنگ آب نگهداری کند. این لا کپشت ها به علت جذابیت و زیبایی که دارند باعث علاقه بسیاری از کودکان شده و آنها را ترغیب به نگهداری می کند. این در حالی است که وجود این حیوانات به علت آلودگی می تواند منشا بیماری برای اعضای خانواده به ویژه کودکان باشد. تمام امعا و احشای این حیوان از جمله لاک آن آلوده است و عامل حصبه، عفونت سالمونلایی و اسهال خونی می شود که برای کودکان از جمله شیرخواران و نوزادان بسیار خطرناک است.گاهی یک کودک دچار اسهال خونی می شود و در حالی که پزشک معالج آن تصور تماس این کودک با یک لاکپشت را ندارد، بنابراین خانواده ها در این ارتباط حتما باید پزشک را در خصوص نگهداری هر نوع حیوان مطلع کنند.

ماهی قرمز مهمان هر خانه
تاکنون موردی مبنی بر شیوع بیماری های ویروسی و بیماری های مشترک با منشأ ویروسی یا باکتریایی از ماهی قرمز به کودکان به مراجع رسمی گزارش نشده است؛ اما احتمال بروز برخی از بیماری های باکتریایی و حساسیتی در صورت تماس ماهی با پوست کودک وجود دارد. ماهی قرمز را از مراکز معتبر زیر نظارت شبکه های دامپزشکی تهیه کنید. استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است و درصورت دست زدن به آب ماهیان زینتی باید دست ها را کاملا با آب شست و بنابراین مراقب باشید اگر کودکتان دستش را در تنگ فرو برد دستش را خوب بشویید. بعضی ها می گویند ماهی قرمز عامل انتقال بیمار یهای مختلفی همچون سل پوستی، پیسیوریازیس و باکتری سالمونلا است؛ ولی نباید چندان از این بابت نگران بود. اگر ماهی قرمز ناقل سل پوستی باشد علایم زیر در آن ظاهر می شود: لاغری، بی اشتهایی، ریزش فلس ها، زخم روی بدن، پوسیدگی باله ها، بیرونزدگی چشم ها و برآمدگی شکم. باوجود این علایم نیز باید بررسی های آزمایشگاهی صورت گیرد تا بروز بیماری سل ثابت شود. پس میتوان عنوان کرد ماهی که این علایم را ندارد، نمی تواند بیمار و ناقل باشد . این بیماری حتی در صورت بروز، فقط هنگام تماس ماهی آلوده با پوست زخم شده دست کودک به انسان منتقل میشود. لذا برای پیشگیری در این حالت به راحتی میتوان از دستکش استفاده کرد. همچنین در مورد باکتری سالمونلا باید ذکر کرد این باکتری فقط در آب های آلوده (مانند فاضلاب) و ضایعات گوشتی وجود دارد و در این صورت است که می تواند باعث بروز بیماری در ماهی شود. بنابراین چگونه ممکن است تنگ های ماهی که همگی از آب سالم قابل شرب پر شده ناقل این بیماری باشند. همچنین ماهی قرمز به دلیل نوع تغذیه مختص به خود از غذاهای حاوی ضایعات گوشتی استفاده نمیکند، پس نمی تواند حامل باکتری سالمونلا باشد. در مورد بیماری پیسیوریازیس خاطرنشان می شود این بیماری به طور کلی ممکن است در همه موجودات زنده ایجاد شود.

گربه ها و آلرژی برای کودک
در کوچه و درحیاط هر خانه ای گربه پیدا میشود و متاسفانه خیلی از کودکان شیطان دوست دارند دستی به آنها بزنند؛ ولی این باعث حساسیت کودک می شود. تحقیقات دانشمندان آلمانی حاکیست، تماس با مقدار زیادی مواد آلرژی زای گربه ها در ۲سال اول زندگی ممکن است موجب حساس شدن کودکان نسبت به حیوانات شود. البته حساسیت به یک ماده آلرژی زا به معنای ابتلا به آلرژی نیست؛ اما نشان می دهد خطر متوجه کودکان است. اغلب تا سن ۶ سالگی این حساسیت ها از بین می رود. از طرف دیگر باید مراقب کودکتان هنگام بازی در باغچه باشید. مدفوع گربه ها حاوی انگلی است به نام توکسوپلاسموز. این انگل در بزرگسالان و کودکان ایجاد بیماری مشابه آنفلوآنزای خفیف می کند. درواقع خطر زمانی پیش می آید که ابتلا به این بیماری در زمان بارداری، به خصوص طی ۳ ماه اول آن ایجاد شود. این بیماری در کودک داخل رحم، عوارضی را همانند ناهنجاریهای شدید مغزی و صدمه به چشمهای او که مشابه کوری است، ایجاد میکند. همچنین مادران باردار و کودکان بعد از تماس با گل ها و گیاهان باید دستان خود را خوب بشویند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید