حساسیت غذایی کودکان، اقدامات مربوطه

آیا ممکن است کودک من حساسیت غذایی داشته باشد؟ بله ممکن است، معمولا بعدا معلوم میشود که غذاهای مشکوک به حساسیت مشکل دیگری نیز داشته اند. زمانی که یک کودک بعد از خوردن غذا معده درد و یا اسهال پیدا میکند، احتمالا به آن حساسیت نداشته و فقط مشکلاتی را در هضم آن پیدا کرده است. با فهمیدن انواع و طرز کارکرد حساسیت ها، میتوان در هرمورد نشانه های اولیه حساسیت را تشخیص داد. همچنین بسیار مهم است که بدانید در مقابل واکنش های آلرژی کودکتان چه اقداماتی انجام دهید.

متخصصین، احتمال ابتلای به حساسیت غذایی را در ۴تا۸ درصد کودکان تخمین زده اند و آمار همینطور در حال بالا رفتن است. تا آن جایی که در یک دهه گذشته این آمار به ۵۰درصد نیز رسید. بر اساس گزارش مرکز جلوگیری و کنترل بیماری های آمریکا، جلوگیری از حساسیت های غذایی در افراد زیر ۱۸سال از ۳٫۴درصد در سال ۱۹۹۹میلادی (۱۳۷۸ شمسی) به ۵٫۱ درصد در سال ۲۰۱۱میلادی (۱۳۹۰شمسی) رسیده است.

اگر کودک من به غذایی آلرژی داشته باشد، چه اتفاقی می ­افتد؟
زمانی که کودک به غذایی حساسیت داشته باشد، بدن آنها مانند یک مهاجم عمل کرده و به سیستم ایمنی آنها حمله میکند. گاهی اوقات بدن پادتن (آنتی ­بادی) پروتئینی را به اسم IgE میسازد که میتواند غذای مورد نظر را تشخیص دهد. اگر دفعه بعد کودک شما این غذا را بخورد، سیستم ایمنی شما ماده ای را مانند “هیستامین” آزاد کرده تا با عامل تهاجم مبارزه کند. این مواد میتوانند آثار حساسیت­ زا ملایم و یا شدیدی داشته باشند. نشانه ها معمولا از چند دقیقه تا ۲ساعت بعد از خوردن غذا ظاهر میشوند. ممکن است کودک شما بگوید زبانش دچار خارش شده و یا به سوزش افتاده است یا احساسی که نمیتواند بیان کند. همچنین ممکن است گوش هایش به خارش بیفتد و یا مشکلاتی در تنفس پیداکند.
زمانی که یک کودک بعد از خوردن غذا معده درد و یا اسهال پیدا میکند، احتمالا به آن حساسیت نداشته و فقط مشکلاتی را در هضم آن پیدا کرده است
اگر کودک شما واکنش های شدیدی به آلرژی داشته باشد، زندگی او در خطر است.
در بعضی موارد نشانه های آلرژی، مانند اگزما و یا مشکلات معده و روده ای مانند استفراغ و یا اسهال مزمن و پیوسته خواهند بود. کودکان میتوانند به غذاهایی که قبلا خورده و مشکلی نداشته اند واکنش نشان داده و حساسیت پیداکنند. پس اگر کودکی به خوردن تخم مرغ حساسیت داشته باشد، ممکن است در چند دفعه اول چیزی مشخص نشود اما بالاخره نشانه ها خودشان را نشان خواهند داد.
یک نوع خاصی از حساسیت غذایی وجود دارد که فقط نوزادان را تحت تاثیر قرار داده و سندرم FPIES نامیده شده و باعث واکنش های معده و روده مانند اسهال و استفراغ و کم آبی شدید میشود. این سندرم بسیار غیرمعمول است اما در صورت وقوع بسیار جدی خواهد بود.
   -شما می توانید با مراجعه به سایت زیر (انگلیسی زبان) و انتخاب نشانه های کودکتان، محتمل ترین بیماری های دلبندتان را شناسایی کنید.

احتمال آلرژی در چه غذاهایی بیشتر است؟
هر غذایی ممکن است حساسیت هایی به همراه داشته باشد اما این ۸دسته غذایی عامل ۹۰درصد از آلرژی های غذایی هستند.
    -تخم مرغ
    -شیر
    -بادام زمینی
    -گندم
    -سویا
    -مغزیجات درختی (گردو، بادام برزیلی و …)
    -ماهی (تن ماهی، قزل آلا و ماهی کُد)
    -نرم تنان صدف دار (خرچنگ، میگو)

اقدامات مربوطه در هنگام حساسیت به مواد غذایی
اگر کودک شما در تنفس دچار مشکل شد و صورت و لب هایش شروع به تورم کرد و یا اسهال و استفراغ شدیدی بعد از خوردن غذا در او ظاهر شد، سریعا با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.
واکنش های شدید آلرژی، مواردی نیستند که با آنها سروکله زد و وقت را هدر داد. راه تنفس فرزندتان در چند دقیقه به سرعت بسته میشود. پس در این وضعیت بسیارشدید زمان را با تماس با دکتر و یا رانندگی کردن تا مطب، از دست ندهید. شما به یک فرد ماهر در اطراف خانه که بتواند به سرعت اقدامات اولیه را انجام دهد نیاز دارید.
هر غذایی ممکن است حساسیت هایی به همراه داشته باشد اما این ۸دسته غذایی عامل ۹۰درصد از آلرژی های غذایی هستند. مواردی که شاید شما تا به حال راجعبشان نمیدانستید
زمانی که کودک شما دچار یک حساسیت غذایی شد، باید انتظار دفعات بعدی را نیز داشته باشید. همچنین اگر اولین آلرژی ملایم بود، ممکن است دفعه بعدی شدید باشد. دکتر شما ممکن است برای شما یک تزریق کننده خودکار اپی­نفرین تجویز کرده و طرز کار با آن را به شما آموزش دهد. این دستگاه در مواقع حساس میزان مناسب اپی­نفرین را انتخاب و به صورت اتوماتیک به بدن کودک تزریق میکند.
بسیار الزامی است که حساسیت های غذایی کودک خودتان را به شکلی (مثلا به شکل انگشتر) به بدن و یا لباس او آویخته تا هرکجا (مانند مدرسه، اردو و …) که میرود و با هرکس (معلم، دوستان، فامیل و…) که ملاقات دارد، دچار مشکل نشده و دیگران از حساسیت های او باخبر باشند.

آیا حساسیت (آلرژی) ارثی است؟
ممکن است کودک شما حساسیت خاصی را به ارث برده باشد اما نوع مخصوصی مدنظر نخواهدبود. حساسیت غذایی میتواند از هرسنی شروع شود. در این حالت، کودک ۲تا۴ دفعه بیشتر احتمال آلرژی از نوع غذایی را خواهد داشت.
آلرژی غذایی به شیر، سویا، تخم مرغ و گندم بیشتر مخصوص دوران کودکی است. اما حساسیت به ماهی، بادام زمینی، مغزیجات درختی مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.
باید متوجه باشید که عدم تحمل غذا به حساسیت مربوط نبوده و مربوط به مشکل هضم آن است. معمول ترین مشکل عدم تحمل، مربوط به عدم تحمل لاکتوز است.

آیا آلرژی درمان قطعی دارد؟
چندین مطالعه و درمان مناسب تحت بررسی و آزمایش هستند و تعدادی دیگر نیز در سال های آینده معرفی خواهندشد. حال که درمان قطعی برای حساسیت ها وجود ندارد بهترین روش برای جلوگیری اینگونه آلرژی ها، مراقب و دوری از غذاهای خاص است. اگر کودک شما از غذاهای بسیاری دوری میکند قطعا با دکتر مخصوص صحبت کنید تا رژیمی مخصوص را که شامل تمامی مواد مغذی باشد برای شما درنظر بگیرد. 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید