تربیت کودک لوس، چند گام موثر

امروزه بسیاری از روانشناسان و متخصصان درمورد برخورد درست با کودک لوس توصیه هایی ارائه داده اند. تازه ترین تحقیق در این زمینه که توسط استاد دانشگاه هاروارد صورت گرفته نشان داده که ۸۸ درصد از والدین طوری رفتار می کنند که منجر به داشتن یک کودک لوس و وابسته می شود. وی بر اساس این تحقیقات به این نتیجه رسیده که کودکان امروزی در مقایسه با کودکان گذشته مادی گراتر هستند و به جای اینکه از والدین خود خوراکی بخواهند درخواست های عجیبی دارند، مثلا بیش تر آنها والدین خود را مجبور به پرداخت پول می کنند.
هرچند نمی توان از کودکان توقع داشت که صبور باشند و رفتار کاملا درستی داشته باشند، اما کودکان امروزی از والدین خود توقع دارند که هر آنچه می خواهند را در اختیارشان قرار دهند.
امروزه اکثر والدین به شکل ناخواسته و با هدف تامین احتیاجات کودک دلبند خود طوری رفتار می کنند که نتیجه آن داشتن یک کودک لوس و جسور خواهد بود. اگر دوست دارید تغییر مسیر دهید و رفتار های خود را عوض کنید به شما توصیه می کنم ادامه ی این مقاله را بخوانید.

 

چگونه کودک لوس را تربیت کنیم؟

 به کودک لوس خود اجازه دهید با دیگران بازی کند

کودکان امروزی کم تر انعطاف پذیر و بیش تر خشمگین، افسرده و خودشیفته هستند. یکی از متخصصان عامل این وضعیت را کم تر شدن بازی های کودکانه می داند.
بر اساس مطالعه ای صورت گرفته ۸۵ درصد از مادران حداقل دو بار در هفته را با کودکان خود بازی می کنند و  والدینی که بیش تر وقت خود را بیرون از خانه می گذرانند، باید بیش تر نگران آینده فرزندان خود باشند. متخصصان معتقدند دوران کودکی مهم ترین زمان برای تعیین مسیر زندگی آینده فرزند شماست و مهم ترین روش برای آموزش مهارت ها به کودکان کمک گرفتن از بازی های کودکانه است.
شما می توانید با دادن فرصت هایی به کودک خود برای بازی کردن به شکل آزادانه و با مراقبت، بدون اینکه سرشان داد بزنید و یا عصبانی شوید، به آنها مستقل و منظم بودن را یاد دهید. علاوه بر این کودکان به بازی کردن با دوستان و والدین خود نیاز دارند.
بر ارزش های فرزندتان تاکید کنید
متخصصان بر این عقیده اند که اکثر والدینی که کودک لوس دارند و می خواهند این ویژگی را در فرزند خود از بین ببرند به یک باره تصمیم به تنبیه کودک و ایستادگی در برابر خواسته های کودک می گیرند. اما بدانید این کار اشتباه است و راه حل این کار تخریب کودک نیست، بلکه باید سیستمی ایجاد کنید که به کودکان مهارت های زندگی را بیاموزد. به یاد داشته باشید که تنبیه آخرین راه حل است. اگر می خواهید به فرزند خود کمک کنید تا تمیز کردن را یاد بگیرید ، ابتدا چندین گزینه پیش روی او قرار دهید و از او بخواهید یکی را انتخاب کند و او را در انجام کار ها شرکت دهید تا به تدریج انجام کار ها به تنهایی را یاد گرفته و به فردی تقریبا مستقل تبدیل شود. بهترین راه در این کار این است که او را به خاطر کار هایی که انجام می دهد تحسین کنید.
تغییرات را آهسته تر ایجاد کنید
تغییر و تبدیل یک‌ کودک لوس به یک کودک متعادل و‌ مستقل مانند هر تغییر دیگری به صبر و ‌مداومت نیاز دارد. رسیدن به این هدف به راحتی امکان پذیر نیست و فرآیندی آهسته و زمان بر است. پس صبور باشید و کنترل خود را از دست ندهید.
برنامه ریزی داشته باشید
پیش از هر کاری این سوال را از خود بپرسید که هدفتان چیست؟ آیا دلتان می خواهد فرزندتان یاد بگیرد لباس هایش را داخل کمد بگذارد؟ البته می توانید در این راه از کمک معلمان او استفاده کنید. برای مثال از وی بپرسید کودک چه فعالیت هایی را در کلاس به تنهایی انجام می دهد و از او مشورت بگیرید.
حواستان باشد کودک شما چند ساله است
همانطور که می دانید نوزادان نو پا عقل و منطق سرشان نمی شود. حتی متوجه نمی شوند چه کاری برایشان خوب و چه کاری برایشان بد است. گاهی می توانید با لحن صدا و زبان بدنتان منظورتان را به آنها برسانید ولی توقع نداشته باشید از دستورات شما پیروی کنند.
همانطور که در بخش های قبلی خواندید والدین خودشان مسئول تبدیل شدن فرزندشان به یک کودک لوس هستند. باید توجه داشته باشید که کودکان خود را به انجام کار های روزانه شان تشویق کنید و از وابستگی آنها به خود و بیش از حد برآورده کردن خواسته هایش خودداری کنید. امیدواریم راه حل های ذکر شده در این مقاله بتواند به شما والدین عزیز کمک نماید.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پنج =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید