تاثیر موسیقی بر کودکان، تغییراتی که اعمال می شود

طبق تحقیقاتی که امروزه انجام شده ثابت شده است که موسیقی می تواند نقش مثبتی بر سلامت روح و روان انسان ها داشته باشد. آیا این تاثیرات برای کودکان هم نیز هست؟ موسیقی تا چه حد می تواند بر ذهن و گسترش توانایی های کودک تاثیر داشته باشد؟ از چه زمانی کودک با موسیقی آشنا می شود. ادامه را از دست ندهید.

موسیقی و کودکان

نواختن یک آلت موسیقی، رقصیدن و حتی گوش کردن موسیقی همگی باعث شادی و نشاط می شوند و روش ایده آلی برای افزایش قدرت یادگیری کودکان هستند . اگر موسیقی وجود نداشت زندگی ما بسیار خسته کننده بود.

اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم که برای هر حالی یک آهنگ یا موسیقی وجود دارد حال چه شما شاد، غمگین، خسته و بی حوصله باشید همیشه موزیکی مخصوص حالت شما وجود دارد و چقدر هم در ایجاد آرامش اثر دارد. تاثیر موسیقی و ملودی را حتی کودکان هم درک می کنند، وقتی یک نوزاد گریه می کند کافی است که مامان یا بابا یک شعر ساده را برایش زمزمه کنند فوری آرام می شود، خصوصاً اگر آن شعر آهنگ و ملودی ضربان قلب مامان را داشته باشد. با دلگرم بمانید تا با تاثیرات موسیقی بر کودکان آشنا شوید.

استاد مدرسه عالی موسیقی Lotte Dietzfelbinger-roy که در نورنبرگ آلمان تدریس می کند و متخصص آموزش ابتدایی موسیقی خردسالان است معتقد است :

” نوزاد به خوبی ضربان قلب مادر را می شناسد زیرا در زمان حاملگی مادر این ضربان قلب را بیش از ۲۸ میلیون دفعه شنیده است و خیلی آرام در شکم مادر حرکت کرده که این حرکت برای نوزاد شبیه رقص بوده است .”

تاثیر موسیقی بر کودکان

زمزمه کردن یک شعر ، رقصیدن و نواختن یک آلت موسیقی یا حتی گوش کردن موسیقی نه تنها باعث شادی کودک می شود بلکه باعث سرعت بخشیدن به رشد و تکامل او خواهد شد . جالب توجه است که یادگیری موسیقی موجب گسترش همه جانبه توانایی های کودک می شود. نوزادی که یک ملودی را گوش می کند سعی می کند آن را تکرار کند بنابراین از صدای خودش استفاده می کند و همین موجب یادگیری بهتر حرف زدن او می شود یا کسی که با نوزاد در آغوش می رقصد باعث می شود که کودک ریتم و ملودی را احساس کند این حرکات و احساسات در خاطره کودک باقی می ماند یادگیری ملودی ها باعث تقویت قدرت حافظه کودک می شود .

تحقیقات در این زمینه نشان می دهد ، در مدارس ابتدایی که کودکان در گروه های کوچک با آلات موسیقی آشنا می شوند و کار با این آلات را می آموزند بهتر لغات را یاد می گیرند و به خاطر می سپارند و نباید فراموش کرد که موسیقی موجب می شود که کودکان رابطه اجتماعی را بیاموزند حالا چه اینکه یک آلت موسیقی را بنوازند و یا در یک گروه موزیک هم خوانی کنند بدین ترتیب آنها یاد می گیرند که با دیگران همکاری کنند و مواظب رفتارشان با بقیه گروه باشند . ضمناً نواختن یک آلت موسیقی قدرت دقت و توجه کودک را تکامل می بخشد، این تمرین ها خصوصاً در دوران اولیه کودکی بسیار موثرتر است .

چگونه می توان کودک را به یادگیری موسیقی علاقمند کرد ؟

کودکان از ۴ ماهگی سعی می کنند همه اشیاء اطرافشان را که تولید صدا می کنند بگیرند ، مثلاً جغجغه که معمولاً به بالای گهواره یا کالسکه کودک آویزان می شود . کودک در ماههایی که شروع می کند سینه خیز برود سعی می کند هر چیزی را روی زمین بیاندازد تا صدای آنرا بشنود و اگر هم سر میز نشانده شود مرتب با قاشق روی میز می زند تا صدای آنرا بشنود ولی معمولاً والدین این صدا ها را مزاحم می دانند و مانع ادامه این کار کودک می شوند که بنظر متخصص آموزش ابتدایی موسیقی کودکان باعث تاسف است او معتقد است که والدین باید بدانند که دنیای کودکان پر از طنین های فوق العاده و باور نکردنی است که او در پی کشف آنها می باشد.

این متخصص پیشنهاد می کند که والدین باید خودشان همراه با کودک این صدا ها را تجربه کنند ، مثلاً با قاشق روی فلز ، چوب و پلاستیک بکوبند این تجربه و تمرین جمعی به کودک نشان میدهد که والدین او را می فهمند و همین باعث گسترش علاقه و تمایل کودک به یادگیری موسیقی می شود . آنچه بیش ازهمه باعث شادی و توجه کودک می شود بازی با اشیاء صدا دار و کف زدن است که باعث شادی و هیجان کودک می شود و ضمناً موجب تکامل سیستم موتوریک و حافظه کودک در درک ریتم و طنین خواهد شد .

امروزه والدین بندرت با فرزندشان شعر یا ترانه می خوانند در حالیکه زمزمه شعر های ساده و کودکانه باعث تکامل و گسترش استعداد موسیقی در کودک می شود. شعر خواندن با کودکان کنجکاوی آنها را بر می انگیزد به همین دلیل والدین می توانند گاه گاه وقتی برای فرزندشان بگذارند و در مورد بعضی بند های شعر توضیح دهند و آنرا چند بار تکرار کنند . اکثر والدین به اندازه کافی به خودشان اعتماد ندارند که شعر را درست بخوانند زیرا فکر می کنند شاید قشنگ نخوانند ، در حالیکه به نظر متخصص آموزش موسیقی کودکان اصلاً اهمیتی ندارد که والدین چگونه می خوانند مهم این است که همگی با هم یک شعر را بخوانند. بسیاری از والدین فرزندشان را برای یادگیری موسیقی معرفی می کنند ولی خودشان علاقه ای نشان نمی دهند در حالیکه بهتر است که والدین در یک کلاس موسیقی همراه فرزندشان شرکت کنند در این کلاسها شعر های کودکانه خوانده می شود و کودکان فرصتی می یابند که با آلات موسیقی متفاوت آشنا شوند و حرکاتی را همراه ملودی تجربه کنند . به نظر متخصصین هدف این نوع کلاسها این است که همراه بازی علاقه به موسیقی در کودک بیدار شود .

چه زمانی بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی کودک است ؟

یادگیری آلات موسیقی کلاسیک همانند فلوت را کودک باید از ۶ سالگی شروع کند زیرا متخصصین آموزش موسیقی کودکان معتقدند که برای یادگیری یک آلت موسیقی باید کودک دارای توانایی هایی باشد که در سن بیش دبستان هنوز ندارد . حتی در سن شش سالگی هم در یادگیری آلات موسیقی باید کودک علاقه نشان دهد و باعث شادی او بشود به همین علت نباید در یادگیری سخت گیری کرد، اگر او نمی خواهد تمرین کند باید کودک را راحت گذاشت زیرا فشار آوردن به کودک اثر معکوس دارد و علاقه او را از بین می برد. به نظر مربیان آموزش موسیقی کودکان همه انسانها به نوعی موسیقی علاقه دارند و نمی شود که کودکی اصلاً به موسیقی علاقه نداشته باشد با این همه بعضی از کودکان مایل به یادگیری یک آلت موسیقی نیستند .

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 13 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید