بیماری های پوستی کودکان، شایع ترین هایشان کدام است؟

جوش، تاول، برآمدگی و دیگر مشکلات پوستی در کودکان ، ذهن‌تان را مشغول کرده است؟ خب باید بدانید که بیماری، حساسیت، گرما و سرما دلایل اصلی در تغییر حالت پوست کودک هستند. شما هم به نوبه خود می‌توانید اطلاعات خود را در خصوص این ناراحتی‌های پوستی افزایش دهید؛ اما همیشه باید با پزشک مشورت داشته باشید تا از تشخیص خود مطمئن شوید و راه درمان مناسب را برای آن‌ها درپیش بگیرید. شایع ترین مشکلات پوستی در کودکان کدام ها هستند؟

عفونت قارچی

این ناراحتی پوستی توسط نوعی قارچ ایجاد می‌شود که از سلول‌های مرده پوست، مو یا ناخن به‌وجود می‌آید. این ناراحتی پوستی ابتدا به‌صورت یک لکه یا برآمدگی قرمز رنگ پدیدار می‌شود. سپس به تدریج حلقه‌های سرخ رنگ به همراه خارش در کنار هم شکل می‌گیرند. لبه‌های این حلقه‌ها کم‌کم تاول مانند یا مثل فلس ماهی می‌شوند. این بیماری اغلب از راه تماس مستقیم پوستی با انسان یا حیوان، انتقال می‌یابد؛ در کودکان، استفاده از حوله یا لباس ورزشی مشترک نیز می‌تواند منجر به انتقال این بیماری گردد. پزشک اغلب این بیماری را با استفاده از کرم‌های ضدقارچ درمان می‌کند.

بیماری پنجم

این بیماری مسری و نسبتا ملایم، طی چند هفته درمان می‌شود. علائم این ناراحتی پوستی در ابتدا همانند نشانه‌های آنفولانزا است؛ گونه‌های سرخ و شفاف و جوش‌هایی در سرتاسر بدن. با سرفه و عطسه به دیگران سرایت می‌کند و در هفتۀ قبل از ظهور جوش‌ها بیشترین احتمال سرایت را دارد. این بیماری با استراحت، مصرف مایعات و قرص‌های مسکن (در خصوص کودکان از آسپرین استفاده نکنید) درمان می‌شود. اگر کودک‌تان به این بیماری مبتلا شده است و شما باردار هستید حتما وضعیت را با پزشک در مبان بگذارید.

آبله مرغان

آبله مرغان یکی از مشکلات پوستی در کودکان است که با کشف واکسن آن تعداد بچه‌هایی که در این دوران به این بیماری مبتلا می‌شوند بسیار کاهش یافته است. این بیماری بسیار مسری است و به‌راحتی پخش می‌شود. جوش، لکه‌ها یا تاول‌های قرمز رنگ همراه با خارش سرتاسر بدن را می‌گیرد. این بیماری طی مراحل متوالی ایجاد می‌شود و بهبود می‌یابد. ابتدا لکه‌ها سرخ‌رنگ به تاول بدل می‌شوند، می‌ترکند، خشک می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. این بیماری می‌تواند بسیار شدید و خطرناک باشد؛ بنابراین باید حتما کودک و هم‌چنین نوجوانان و بزرگ‌سالانی که تاکنون به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اند را واکسینه کرد.

زرد زخم

زرد زخم، تاول‌ها و زخم‌های سرخ‌رنگی هستند که توسط نوعی باکتری ایجاد می‌شود. این تاول‌ها می‌ترکند و مایعی از آن‌ها ترشح می‌گردد و سپس به‌شکل پوست‌های زرد -قهوه‌ای خشک می‌شوند. زخم‌ها ممکن است در تمام نواحی بدن مشاهده شود اما در نواحی اطراف دهان و بینی بیشتر هستند. این بیماری از راه تماس نزدیک یا با استفاده از حوله یا لوازم فرد بیمار، انتقال پیدا می‌کند. خاراندن زخم‌ها سبب می‌گردد تا بیماری به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کند. این ناراحتی پوستی اغلب توسط پماد یا قرص آنتیبیوتیک درمان می‌شود.

زگیل

یک ویروس عامل ایجاد این زائده پوستی وحشتناک ولی اغلب بی‌خطر و بدون درد است. زگیل به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. هم‌چنین تماس با اشیاء لمس شده توسط فرد مبتلا، سبب انتقال بیماری می‌گردد. زگیل اغلب روی دستان و انگشتان مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از پخش شدن زگیل در سراسر بدن از کودک خود بخواهید که به آن‌ها دست نزد و از جویدن ناخن‌هایش خودداری کند. زگیل‌ها را با باند پانسمان پاکیزه بپوشانید؛ اکثر اوقات زگیل خودبه‌خود بعد از مدتی رفع می‌شود.

گرمی‌دانه (عرق‌سوز)

علت ابتلا به این بیماری انسداد مجرای تعرق بدن است. گرمی‌دانه‌ها به شکل کورک‌های ریز سرخ و صورتی ظاهر و در بیشتر موارد روی شانه، گردن و سر کودک دیده می‌شوند. این بیماری اغلب زمانی ایجاد می‌شود که والدین، بچه را با لباس‌های گرم می‌پوشانند؛ اما ممکن است هر بچه‌ای در هوای گرم با این بیماری روبه‌رو شود. به‌یاد داشته باشید که بچه باید فقط یک لایه لباس بیشتر از شما داشته باشد؛ از این‌که دستان و پاهایش کمی سرد باشند، وحشت نکنید!

درماتیت (التهاب پوست در اثر تماس)

پوست برخی از بچه‌ها بعد از تماس با برخی خوردنی‌ها، صابون‌ها یا گیاهانی نظیر پیچک، سماق یا چوب بلوط واکنش و حساسیت نشان می‌دهد. جوش‌ها بعد از گذشت ۴۸ ساعت تماس با مادۀ مورد نظر، ظاهر می‌شوند. در حساسیت‌های خفیف، پوست کمی به سرخی می‌گراید و برآمدگی‌های ریزی روی آن مشاهده می‌شود اما در موارد شدیدتر، برآمدگی‌ها و تاول‌های بزرگ و قرمز رنگ پدیدار می‌شوند. این ناراحتی پوستی اغلب بین یک تا دو هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد اما می‌توان از پمادهای ضدالتهاب نظیر هیدروکروتیزون (hydrocortisone) برای درمان سریع آن استفاده کرد.

بیماری دست- پا- دهان (Coxsackie)

این بیماری علی‌رغم نام وحشت زایش یکی از ناراحتی‌های پوستی بسیار شایع در کودکان است. بیماری ابتدا با تب آغاز می‌شود و به دنبال آن زخم‌های دردناک و جوش‌های بدون خارش در اطراف دهان ظاهر می‌شوند. سپس جوش‌ها به‌صورت تاول روی دست، پا و حتی گاهی باسن کودک بروز می‌کنند. این بیماری به‌همراه سرفه، عطسه یا استفاده از پوشک‌های مصرف شده، تشدید و در بدن پخش می شود. بنابراین توصیه می‌شود که دستان خود را مرتب بشویید. درهرحال این بیماری به‌هیچ عنوان جدی نیست و خودبه‌خود طی یک هفته بهبود می‌یابد.

اگزما

کودکانی که به اگزما مبتلا می‌شوند اغلب حساسیت‌های دیگر و تنگی‌نفس هم دارند. دلیل این امر هنوز به درستی مشخص نیست اما آن‌چه مشخص است، ضعف و حساسیت سیستم ایمنی بدن در این مسئله نقش دارد. به مواردی نظیر افزایش جوش‌ها، خشکی پوست و خارش شدید کودک توجه داشته باشید. دراماتیت (التهاب پوست) حساسیتی از انواع شایع اگزما به‌شمار می‌رود. به‌تدریج با افزایش سن کودک، این بیماری خفیف‌تر می‌شود و بهبود می‌یابد.

کهیر

موارد مختلف می‌تواند سبب بروز کهیر شود که اغلب با خارش یا سوزش همراه است. داروهایی نظیر آسپرین و پنسیلین ممکن است منجر به بروز کهیر شوند. غذاهایی که بدن را برای کهیر زدن تحریک می‌کنند، عبارتند از: تخم‌مرغ، مغزهای خوراکی، صدف و افزودنی‌های خوراکی. گرما، سرما یا گلودردهای میکروبی (استرپتوکوکی) نیز از جمله مواردی هستند که باعث کهیر زدن می‌شوند. این بیماری ممکن است در هرجایی از بدن بروز کند و به مدت چند دقیقه یا چند روز ادامه یابد. در برخی موارد استفاده از داروهای ضدحساسیت (آنتی‌هیستامین) می‌تواند موثر واقع گردد. در صورتی‌که کهیر به همراه علائم دیگری نظیر مشکلات تنفسی یا باد کردن صورت ظاهر شود می‌تواند نشانه بیماری یا مشکلات جدی باشد؛ توصیه می‌شود که در چنین مواردی به پزشک مراجعه کنید.

مخملک

یکی دیگر از مشکات پوستی در کودکان مخملک است. مخملک که نوعی گلودرد میکروبی (استرپتوکوکی) است که به‌همراه جوش بروز می‌کند. علائم این بیماری، گلودرد، تب، سردرد، دل‌درد و متورم شدن غدد موجود در گردن را شامل می‌شود. بعد از یک یا دو روز، جوش قرمز رنگ با سطحی زبر و خشک پدیدار می‌شود و بعد از ۷ تا ۱۴ روز از بین می‌رود. این بیماری بسیار مسری است بنابراین توصیه می‌شود که دستان خود را به دفعات بشویید تا از انتقال آن به دیگران پیش‌گیری شود. اگر فکر می‌کنید که کودک‌تان به مخملک مبتلا شده است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. در اغلب موارد از آنتی‌بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

سرخچه (بیماری ششم)

سرخچه، بیماری خفیفی است که در میان شش بیماری شایع دوران کودکی قرار دارد. کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله اغلب به این بیماری دچار می‌شوند. بعد از ۴ سالگی به‌ندرت کودکی به این بیماری مبتلا می‌گردد. سرخچه ابتدا با سرماخوردگی آغاز می‌شود و به دنبال آن کودک چند روز تب بالایی دارد (که حتی ممکن است منجر به تشنج گردد)؛ سپس تب، به‌صورت ناگهانی پایان می‌یابد. بعد از این دوره، جوشای ریز و صورتی رنگ یا برآمدگی‌های کوچکی روی سینه و کمر و سپس روی دست و پا ظاهر می‌شوند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید