برای وزن گیری کودک، معرفی بیست غذای سالم

آیا نگران این هستید که کودک شما به درستی وزن نمی گیرد؟ شما تنها نیستید! یک مطالعه می گوید که ۸۵٪ از مادران از بابت وزن نوزاد خود پریشان بوده و همیشه برای تغذیه سالم آنها تلاش می کنند. به همین خاطر در این مطلب ۲۰ غذای سالم و فوق العاده برای افزایش وزن نوزادان و کودکان را معرفی می کنیم.

اما یک مادر نگران، چه کاری باید انجام دهد؟ راه حل آن ساده است:

“به کودک خود نگاه کنید، نه مقیاسها و نمودارها “

به نظر می رسد حرف بسیار ساده ای باشد، اما در عمل پیرو آن بودن، بسیار دشوار است!

حتماً مادرانی را دیده اید که نوزادانشان سالم هستند، به خوبی غذا می خورند و به تمام نقاط عطف نموداری خود می رسند، اما هنوز نگران هستند که وزن یا جثه کودکشان کم و کوچک است. آنها فراموش می کنند که وزن نوزاد به ساختار ژنتیکی والدین نیز بستگی دارد.

در زیر یک قانون ساده و آسان برای وزن گرفتن کودکان ذکر شده است که اگر بچه هایتان در این مقادیر می گنجند، نباید نگران باشید:

افزایش وزن با توجه به سن

– تا ۳ ماه نوزادان حدود ۱۷۵ تا ۲۱۰ گرم در هفته اضافه می کنند.

– در ۵ ماهگی وزن تولد دو برابر می شود.

– نوزادان از این پس تا ۱ سالگی، هر ماه ۴۰۰ گرم وزن به دست می آورند.

– در ۱ سالگی، ۳ برابر وزن تولد می شوند.

– در ۲ سالگی، ۴ برابر وزن.

– در ۳ سالگی، ۵ برابر وزن.

– در ۵ سالگی، ۶ برابر وزن.

– در ۷ سالگی، ۷ برابر وزن.

– در ۱۰ سالگی، ۱۰ برابر وزن.

به طور متوسط ​​یک کودک بین ۳ تا ۷ سالگی هر سال ۲ کیلوگرم و پس از آن تا رسیدن به سن بلوغ هر سال به میزان ۳ کیلوگرم وزن اضافه می کند.

نکات عمومی در چگونه دادن غذا به کودکان به منظور تاثیرگذاری در افزایش وزن

– سعی کنید یک غذای جدید را طی یک هفته به او بدهید، صبور باشید، افزایش وزن فوری را انتظار نداشته باشید.

– تا زمانی که کودک به طور انحصاری هنوز از شیر مادر تغذیه می کند، همین روش برای بدست آوردن وزن، بهترین است.

– استفاده از داروهای خانگی را برای افزایش وزن حتماً به پس از غذای جامد خوردن کودک، موکول کنید.

– قانون ۳ روز فاصله برای دادن هر خوراک جدید را رعایت کنید تا در صورت حساسیت داشتن کودک به آن، مورد حساسیت زا را شناسایی کنید.

۲۰ غذای سالم برای نوزادان و کودکان

شیر

در صورت تغذیه با شیر مادر، شیر مادر بهترین انتخاب نوع شیر تا ۱ سالگی است و پس از یک سال ۳ بار در روز شیر گاو می تواند مصرف شود.

مواد غذایی مغذی حاوی کالری و انرژی بالا

استفاده از غذاهای پر کالری با انرژی بالا به جای استفاده از غذاهای چرب، سبب افزایش وزن آن هم بدون افزایش چربی بد در کودک می شوند. اگر غذاهای چرب دارای کالری بالا ولی فاقد ارزش غذایی (مانند بستنی، شکلات و غذاهای فرآوری شده) به کودک داده شود، عادت های خوردن غذاهای ناکارآمد ایجاد می شود که تغییر آن بعداً دشوار خواهد بود.

موز

پس از ۶ ماهگی، موز می تواند به نوزادان داده شود. موز حاوی فیبرهای رژیمی، پتاسیم، ویتامین C و منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 است و دارای انرژی غذایی بالا به همراه مواد مغذی با ارزش است.

موز می تواند در اشکال مختلفی داده شود، مثلاً در ۶ ماهگی به شکل پوره، پس از ۸ ماه به صورت پنکیک و پس از یک سالگی می توان آن را در فرنی مخلوط نموده و به شکل کلوچه موز در آورد.

اگر نگران اثرات موز در فصل سرما هستید، پودر موز خام نیز برای کودکان مفید است.

هلو

هلو را می توان بعد از ۶ ماهگی مصرف کرد. هلو غنی از فیبرهای غذایی، نیاسین، ویتامین A و به ویژه یک منبع خوب ویتامین C است.

هلو می تواند پس از ۶ ماه به عنوان پوره و پس از ۱ سال به عنوان مخلوط و شیرینی پخته شده، داده شود.

گلابی

گلابی می تواند به عنوان یکی از اولین مواد غذایی جامد کودک، به افزایش وزن او کمک کند. گلابی یکی از میوه هایی است که بسیار غنی از آهن بوده و همچنین منبع خوبی از فیبر های رژیمی، ویتامین B6 و ویتامین C  است.

گلابی نیز می تواند به عنوان پوره و پس از ۸ ماه به صورت پنکیک مصرف شود.

نخود فرنگی 

نخود را نیز می توان بعد از ۶ ماه به کودک داد. نخود فرنگی یکی از سبزیجات پرطرفدار است که می تواند به عنوان اولین ماده غذایی جامد کودک معرفی شود. در نخود فیبرهای رژیمی، تیامین، ویتامینC ، منیزیم، نیاسین، فسفر و ویتامین Aو B6 بسیار زیاد وجود دارد.

نخود را می توان به شکل پوره، کنسرو و یا به صورت پخته در سوپ سبزیجات به کودک داد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک غذای عالی برای نوزاد است و از ۶ ماهگی می توان از آن استفاده کرد. این سیب زمینی دارای مقدار کمی از چربی اشباع شده بوده و دارای فیبر، منیزیم، پتاسیم و سطوح بالایی از ویتامینهای B6 ، A  و C است. پوره سیب زمینی، پنکیک و سوپ، اشکال مصرف آن هستند.

گوشت ساده 

مرغ را می توان پس از ۸ ماهگی به کودک داد. مرغ غنی از نیاسین، فسفر، منیزیم، ویتامین B6 و B12 و همچنین غنی از کلسترول است، بنابراین مرغ می تواند یک بار در هفته به نوزادان داده شود.

تکه های مرغ می تواند به صورت پخته شده یا به عنوان پوره مرغ، خورش مرغ، سوپ مرغ و برنج با مرغ داده شود.

کره

کره ، یکی از بهترین مواد غذایی برای کودک است و آن را می توان در تقریباً تمام مواد غذایی که کودک بعد از ۷ ماهگی اش می خورد، البته به میزان بسیار کم اضافه کرد. توجه کنید که مصرف زیاد آن برای کودک به شدت سنگین است. بنابراین در عین اینکه مصرف آن برای کودک توصیه می شود، میزان آن را مدیریت کنید.

پنیر

پنیر می تواند پس از ۸ ماهگی داده شود. پنیر غنی از فسفر، کلسیم و سلنیوم است. پنیر به صورت برشهای عادی و تکه و یا همراه با سالاد میوه قابل مصرف است.

میوه های خشک

میوه های خشک عبارتند از بادام، پسته، انجیر و قهوه که دارای انرژی متراکم و بدون چربی چاق کننده هستند.

میوه های خشک می توانند پودر شده و در تقریباً تمام غذاها مخلوط شوند و یا به صورت انواع معجونها و کیک نیز موجودند.

لطفاً توجه داشته باشید که میوه های خشک ممکن است در بعضی از نوزادان آلرژی ایجاد کنند، لذا در هنگام دادن هر غذای جدید، قانون ۳ روز فاصله را رعایت کنید تا مورد حساسیت زا را بیابید.

گندم

اغلب گندم به عنوان غذا در بسیاری از مردم مورد توجه قرار نمی گیرد، اما استفاده از گندم در غذاهای کودک افزایش وزن قابل توجهی را در نوزادان به همراه خواهد داشت. این یک منبع عالی از فیبر غذایی با چربی کم است.

گندم نیز در اشکال بسیار متنوع وجود دارد که مطرح ترین آن سرلاک گندم است.

جو

غذای دیگری که به طور غیر مستقیم سبب افزایش وزن در نوزادان می شود، جو است. جو چربی اشباع شده و کلسترول کمی دارد ولی غنی از منگنز، منیزیم، تیامین و فسفر است. جو تنها دانه غله است که پروتئین حبوبی دارد.

آووکادو

آووکادو می تواند پس از ۶ ماهگی داده شود. آووکادو دارای فیبر رژیمی غنی و چربی اشباع شده کم است.

آووکادو می تواند به عنوان پوره داده شود، و پس از یک سال نیز به شکل اسموتی.

سرلاک

سرلاک خانگی یکی دیگر از مواد غذایی بسیار عالی است. این ترکیب خوبی از غلات، آجیل و دانه های روغنی برای درست کردن یک غذای مقوی و سالم است.

البته سرلاک در مارکها و طعمهای متنوع و به صورت آماده نیز در بازار وجود دارد که در صورتیکه فرصت درست کردن آن را ندارید، می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

روغن زیتون ۲۰ غذای سالم برای وزن گیری کودک

روغن زیتون دارای چربی مفید بیشتری نسبت به روغن های دیگر است و گزینه ای سالم از روغن های گیاهی است. غذای کودک را می توان با روغن زیتون تهیه کرد .

سیب زمینی ۲۰ غذای سالم برای وزن گیری کودک

سیب زمینی یک شروع عالی برای غذای جامد نوزادان است. یک غذای نرم که به راحتی خرد می شود و همچنین حداقل آلرژی ممکن را ایجاد می کند. البته شروع خوردن غذای سفت با مقدار کمی از سیب زمینی، در برخی از نوزادان ممکن است ناراحتی شکمی ناشی از تولید گاز ایجاد کند.

سیب زمینی غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و همچنین مجموعه ای از فیتو شیمیاییها مانند کاروتنوئیدها و فنل های طبیعی است. سیب زمینی بیشتر با غنای کربوهیدرات خود شناخته می شود و یک سیب زمینی متوسط ​​دارای ۲۶ گرم کربوهیدرات است.

سیب زمینی می تواند به عنوان پوره یا در سوپ داده شود.

تخم مرغ ۲۰ غذای سالم برای وزن گیری کودک

انواع تخم مرغ ها می توانند پس از ۸ ماهگی مصرف شوند. ابتدا با زرده آغاز کنید و بعداً سفیده را نیز اضافه کنید، زیرا پروتئین موجود در سفیده باعث ایجاد حساسیت در کودکان می شود.

تخم مرغ ها دارای پروتئین و چربی اشباع شده بالا هستند. آنها را می توان به شکل آب پز، نیمرو، عسلی و … مصرف کرد.

روغن نارگیل طبیعی ۲۰ غذای سالم برای وزن گیری کودک

روغن نارگیل به افزایش وزن و هضم آسان در نوزاد کمک می کند. آن را می توان در حال آشپزی غذای کودک به آن اضافه کرد.

انواع پودرهای طبیعی ۲۰ غذای سالم برای وزن گیری کودک

در صورتی که اطمینان دارید پودرهای خاصی که به نوشیدنی یا سوپ تبدیل می شوند، از مواد طبیعی ساخته شده باشند، این موارد نیز گزینه های مناسبی برای وزن گرفتن نوزاد هستند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید