بازی کودکان یک ساله، چه دستاوردهایی دارد؟

در دومین سال زندگی وقتی که بچه ها درحال گذر از وضعیت نوزادی به نوپایی هستند تغییراتی مثل گام برداشتن های مقدماتی، به آنها اجازه می‌دهد برای راه رفتن اعتماد به نفس کسب کنند. وقتی کودک نوپای شما شروع به جست وجو می کند، اطمینان حاصل کنید که محیط خانه برای کودک مناسب باشد تا از حوادث خانگی جلوگیری کنید.

زبان

بچه ها دراین سن برای درک زبان  و نحوه برقرای ارتباط گام های اساسی برداشته و پیشرفت کرده اند. در ۱۲ ماهگی بیشتر بچه ها اولین کلمه را به زبان می آورند و شروع به استفاده از دستهایشان برای اشاره به چیزهای مختلف می کنند. رفته رفته  دایره لغاتشان گسترده می شود و از یک یا دو لغت به ۵۰ لغت می رسد.

کودک شما در خلال کنش و واکنش ها با شما و سایر مراقبانش در مورد زبان چیزهای مختلفی می آموزد. در طول سال دوم دایره لغات  یک  کودک نوپا  به آرامی در ۶ ماه اول افزایش می یابد و سپس در ۶ ماه دوم به سرعت توسعه می یابد. و در این موقع بسیاری از بچه ها شروع به ساخت جملات دو کلمه ای می کنند. در دومین تولد، احتمالا حساب تعداد لغاتی که کودک شما می داند از دستتان خارج می شود.

فهم زبان موجب پیشرفت کودکان می شود. بیشتر بچه ها خیلی بیشتر از آنچه می توانند اظهار  کنند می فهمند.

بازی

هماهنگی دست و چشم و زیرکی و توانمندی در کودکان افزایش می یابد. کودک نوپا کنترل بیشتری  روی انگشتان و دستانش دارد  وبیشتر ازقبل  میتواند با اسباب بازی هایش و محیط اطراف کلنجار برود. دنبال اسباب بازی هایی باشید که این مهارت را تحریک کند.مثل اسباب بازی های مهارتی مناسب سن و بازی هایی که به کودک احساس رضایت  میدهد و آنها را تشویق می کند تا به سمت جلو حرکت کرده وبا  فعالیت های چالشی  بیشتری روبه رو شود.

نحوه بازی کردن کودک نیز تغییر می کند. بچه شما وقتی نوزاد است با اسباب بازی هایش در حد تکان دادن، ضربه زدن و یا پرتاب کردن بازی می کند. ولی اکنون از عملکرد اشیا آگاه است و احتمال زیادی دارد بتواند بلوک ها را بچیند، به صدای تلفن اسباب بازی گوش بدهد  و با آن صحبت کند  . یا یک ماشین اسباب بازی را هل بدهد. به علاوه بازی وانمود کردن در این سن شروع می شود. کودک شما ممکن است وانمود کند در حال نوشیدن از یک فنجان خالی است  و یا از یک موز به عنوان  تلفن  استفاده کند یا یک بلوک را ماشین تصور کند.

بازی های اجتماعی با دیگر کودکان

بسیاری از والدین در این سن بازی با کودکان دیگر را به بچه ها معرفی می کنند. کودکان نوپا ازبودن سایر بچه ها در اطاقشان لذت می برند ولی از آنها انتظار نداشته باشید به صورت مشارکتی باهم بازی کنند یا از تقسیم اسباب بازی هایشان خوشحال شوند.مقدار زیادی اسباب بازی برای هرکس در اختیارشان بگذارید  و آماده باشید زمانی که نمی خواهند اسباب بازی هایشان را باهم تقسیم کنند وارد عمل شوید. وقتی کودک در حال آموزش، تقسیم وسایل و یا نوبت گرفتن است خواهر یا برادر بزرگتر  می تواند سرمشق او باشد.

هیجانات

در دوره نوپایی، بدخلقی بسیار رایج است پس این انتظار را داشته باشید که کودکتان گاه و بیگاه دچار ناراحتی شود. اگر می بینید کج خلقی در حال پیدایش است سعی کنید به کمک یک کتاب برای کودک حواسپرتی  ایجا د کنید و یا یک اسباب بازی سرگرم کننده در اختیارش قرار دهید. اجازه ندهید کودکتان خیلی خسته با گرسنه شود. به ویژه زمانی که دارید به او مهارت جدیدی را می آموزید. چرا که این موارد می تواند زمینه را برای کج خلقی فراهم کند.

وقتی بچه ها در حال یادگیری راه رفتن در دومین سال زندگی هستند تمایل زیادی به مستقل شدن دارند. انتظار داشته باشید که کودکتان بخواهد آزادی داشته  باشید ولی مجدد به سمت شما برگشته و به شما دلبستگی داشته و اتکا کند. اجازه بدهید آزادانه محیط را  جست وجوکند  ولی هر زمانی که به شما نیاز داشت برای او اماده باشید.

اگر هنوز  احساس استقلال در کودک شما ایجاد نشده است  ممکن است او دچار اضطراب جدایی شده باشد و زمانی که شما می خواهید او را ترک کنید گریه کند و تاحدی به شما وابسته شده باشد که  نسبت به توجه دیگران مقاومت نشان بدهد.

شروع اضطراب جدایی  و مدت زمان این رفتار در هرکودک متفاوت از دیگری است. اغلب در ۹ ماهگی ایجاد می شود و لی ممکن است دیرتر نیز اتفاق بیفتد. این موضوع با ارتقای مهارت های اجتماعی و زبانی کودک را بهبود می یابد تا در برابر شرایط عجیب و غریب مقابله کند و بفهمد که جدایی همیشگی نیست.

تشویق کودک نوپا به یادگیری

زمانیکه  کودک نوپا یاد می گیرد راه برود دیگر بازگشتی وجود ندارد. کودک شما می خواهد برپایه مهارت های  تازه کسب شده اش  پیش به سوی جلو گام بردارد. فرصت های زیادی دراختیارش قرار دهید تا در محیطی امن به کشف و جست و جو و یادگیری و فعالیت بپردازد.

بازی هایی که برای  کودک شما لذت بخش است شامل دالی موشه، آن مان نواران و بازی های جست و جویی می باشد. کودکان نوپا دوست دارند از نوجوانان تقلید کنند و شیفته کارهای خانه هستند. اسباب بازی های مناسب سنشان  را فراهم کنید که این مهارت را در آنها تشویق می کند مثل جارو برقی اسباب بازی تا زمانی که شما درحال نظافت، آشپزی ، شستشو یا غذا کشیدن هستید با آن بازی کند.

سایر اسباب بازی هایی که کودکان دوست دارندعبارتند از:

-توپ های با رنگ روشن

-بلوک ها، اسباب بازی های چینه ای و لانه زنبوری

-مدادشمعی یا ماژیک ها

-عروسک هایی به شکل انسان یا حیوانات متناسب با سن کودک

-ماشین و قطار اسباب بازی

-تخته مخصوص پیچ کودک و یا جورچین

-پازل های ساده

-اسباب بازی های هلی و کششی و سوارشدنی

خواندن

خواندن همچنان اهمیت دارد. کودک نوپای شما می تواند در طول یک داستان شما را همراهی کرده و به اشیا  و تصاویری که نام می‌برید اشاره کند. کودک را تشویق کنید نام چیزهایی که می شناسد را به زبان بیاورد.

درباره کتاب هایی که باهم خوانده اید و کارهایی که در طول روز انجام دادید باهم گفتگو کنید. ازکودک سوال کنید و با منتظر جواب ماندن او را تشویق کنید که به سوالات شما پاسخ بدهد سپس پاسخی که می دهد را بسط دهید.

به خاطر داشته باشید بعضی کودکان نوپا ممکن است سریع تر یا دیرتر از سایرین پیشرفت کنند و این تنوع پذیری طبیعی است. اگر هر گونه نگرانی دارید با روانشناس کودک و یا مشاور کودک مشورت کنید.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 20 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید