اعتماد به نفس پایین در کودکان، علائم و عواقب

بعنوان یکی از والدین ممکنه ببینین که فرزندتون رفتارهای عجیب و غیر عادی از خودش نشون میده. گاهی کودک خجالتی میشه گاهی با همسالاش درگیری پیدا میکنه و در کل نمیتونه تعامل درستی با همسالاش یا بزرگترا داشته باشه، شاید تو فکر این هستین که به یه مشاوره برید، اگه تصمیم دارین به پزشک مراجعه کنین و تردید دارین که کودکتون اعتماد به نفس پایینی داره، بهتون پیشنهاد میکنم ادامه مطلب رو بخونین تا با علائم اعتماد به نفس پایین در کودکان آشنا بشین، این میتونه در ریشه یابی رفتارهای کودک کمکتون کنه.

ویژگیهای رفتاری در کودکان با اعتماد به نفس پایین

این کودکان بدون انگیزه و با روحیه ی ضعیف سراغ انجام کارها میان و برای رسیدن به هدف تلاش نمیکنن چون امید ندارن که بتونن انجامش بدن، علت بی انگیزه گی در این کودکان ترس از شکست و نرسیدن به نتیجه ی دلخواهه. گاهی هم که به سراغ کارها میرن خیلی زود نا امید میشن و مطمئنن که این به هدف نمیرسن و این فرصت رو هم از دست میدن!

مشکلات کودک در مدرسه

کودک با ورود به مدرسه مشکلات شخصیتیش بیشتر و بزرگتر میشه چون در محیطی جدید باید با افراد جدید رابطه برقرار کنه. حالا اگه کودک اعتماد به نفس پایینی باشه موقعی که معلم درس میده طوری رفتار میکنه انگار هیچی متوجه نشده و نمیشه! یا برخوردش با معلم طوریه که انگار درسها اصلا مهم نیستن و ارزش نداره که براش وقت بذاره! و در توجیه کاراش مقصر رو دیگران میدونه و گاهی هم مسئولیت اشتباهاتشو نمیپذیره. یکی دیگه از نشونه های این مشکل رفتاری اینه که فرزندتون درسش ضعیف میشه و تمایلی به فعالیتها یا بازیهایی که همیشه دوست داشت، نشون نمیده. همچنین در برقراری ارتباط با همسالانش مشکل داره و خودکم بینی شدیدی داره! جملاتی مثل “هیچ کس منو دوس نداره”، “من زشتم”، “تقصیر من بود” و… رو ازش میشنوید.

عواقب اعتماد به نفس پایین در بزرگسالی

اگه در دوره ی کودکی مشکلات اعتماد به نفس درمان نشه و کودک با حس سرخوردگی بزرگ بشه در همه ی دوره های زندگیش هر دوره به طریقی این مشکل رو بروز پیدا میکنه. ویژگی مشترک همه ی دوره ها سرخوردگی، بی ثباتی و انعطاف ناپذیری در شخصیت فرد میشه، تحمل شنیدن انتقادها و جنبه ی شنیدن تعریف تمجید رو نداره. همچنین به راحتی در تعاملاتش مغلوب دیگران میشه و شخصیت محکمی نداره. ممکنه به گروه های غیر اخلاقی گرایش پیدا کنه و یا برای جبران عقده ها به مصرف دخانیات رو بیاره. در بعضی موارد از خانواده دور میشن و رفتارهاشون عموما ناپایداره.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید