ابتلا به کبد چرب، کودکان هم دچار می شوند؟

کبد چرب به دلیل سبک زندگی ناسالم اینروزهای ما آنقدر شیوع پیدا کرده که باید حتی نگران کودکان بود. مگر کودکان هم ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند؟ این مطلب را بخوانید همه چیز را بدانید. 

ارتباط کبد چرب و هپاتیت

در نظر داشته باشید هپاتیت یک واژه کلی است که دربرگیرنده تمامی مواردی است که به ایجاد التهاب در بافت کبد منجرمی شود که این التهاب ممکن است تحت تاثیر عفونت های ویروسی، بیماری های خودایمنی یا اثرات دارویی بروز کند. به همین علت در بیماری کبد چرب همزمان با تجمع چربی، التهاب بافت کبدی یا هپاتیت نیز وجود دارد. البته برخلاف تصور بسیاری از افراد، کبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست؛ بلکه افراد لاغر هم ممکن است به علت تغذیه نادرست، استرس زیاد، ورزش نکردن و… دچار کبد چرب شوند. هرچند درصد ابتلا به کبد چرب میان افراد لاغر بسیار کمتر از افرادی است که دچار چاقی به ویژه در ناحیه شکم هستند.

کودکان هم ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند؟

بیماری کبد چرب در میان تقریبا ۳ درصد از کودکان و ۲۲ تا ۵۳ درصد از کودکان چاق رواج دارد. بروز این عارضه در کودکان از چهارسالگی شروع می شود و احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد، بنابراین میان نوجوانان، درصد شیوع بالاتری دارد. به علاوه دختران بیش از پسران به این بیماری دچار می شوند.

همچنین، در کودکان مبتلا به اختلالات مادرزادی ازجمله سوءجذب چربی ها، سیستیک فیبروزیس (یک اختلال ارثی است که می تواند بسیاری از ارگان ها ازجمله ریه ها و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد) و بیماری ویلسون (یک بیماری وراثتی است که در آن مس به اندازه کافی از بدن دفع نمی شود) ابتلا به کبد چرب نیز دیده می شود.

چه کنیم به کبد چرب مبتلا نشویم؟

توجه و رعایت نکات زیر به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب کمک می کند:

ـ انتخاب سبک زندگی سالم

ـ پیگیری یک برنامه تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم

ـ رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و دارای چربی های اشباع شده کمتر

ـ به حداقل رساندن مصرف شکر، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی

ـ گنجاندن ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و نرمش های کششی در برنامه روزانه (حداقل چهار روز در هفته)

ـ مصرف نکردن مشروبات الکلی

نکات مهمی درباره کبد چرب

آزمایش خون و سونوگرافی راهی برای تشخیص علائم کبد ناسالم و علایم کبد چرب غیر الکلی و  استئاتوهپاتیت غیر الکلی ( جمع شدن چربی در کبد که منجر به التهاب کبد می شود) می باشند.

درمان قطعی برای بیماری های کبدی وجود ندارد. اما با تشخیص زود هنگام درمان، قطعی است. همچنین فرد می تواند با کاهش دادن وزن، کنترل چربی خون، دیابت و به طور کلی پرهیز از مواردی که پزشک توصیه می کند، از پیشرفت بیماری کبدی خود جلوگیری کند.

در طب سنتی نیز گیاهانی هستند که می توان با کمک آن ها از دچار شدن کبد به بیماری پیشگیری و یا حتی بیماری های کبدی را نیز درمان کرد. درمان کبد چرب تا حدودی با طب سنتی و داروهای گیاهی امکان پذیر است.

عوامل دیگری مثل بد غذایی، سوء تغذیه، مصرف داروهای کورتون دار مانند پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مثل اسیدوالپروئیک و مصرف بیش از حد مسکن ها و هورمون ها، بعضی از داروها مثل اسیدوالپروئیک، تتراسیکلین و آمیودارون نیز منجر به پیدایش علائم کبد ناسالم و در نتیجه بیماری های کبدی می شوند. 

درمان کبد چرب

ورزش کردن و حفظ وزن مناسب بدن در سالم ماندن کبد بسیار مهم است. در رژیم غذایی خود از چربی های اشباع شده، مواد غذایی پرچرب مثل لبنیات پرچرب، روغن حیوانی و کره مصرف نکنید به جای آن از روغن های مایع گیاهی که چربی های غیر اشباع دارند استفاده کنید. در هر وعده غذایی از حداقل روغن برای پخت آن استفاده شود. (برای مشاهده رژیم غذایی کبد چرب کلیک کنید)

مصرف انواع شیرینی و شکلات, تنقلات، انواع سس، کله پاچه، جگر و قلوه برای کسانی که علائم کبد ناسالم و سمی را دارند، نیز ممنوع است. مصرف انواع میوه ها و سبزی ها را افزایش دهید. برای چاشنی سالاد از آبلیموی تازه و روغن گیاهی اصل مثل روغن زیتون و یا کنجد استفاده کنید. همچنین مصرف انواع گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز نیز بهتر است.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید