آموزش فلسفه به کودکان، گام به گام تا اندیشه

ایرنا: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران گفت: برنامه گام به گام تا اندیشه بمنظور آشنا کردن آینده سازان ایران در طول جشنواره یک هفته با کانون در مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

محسن فضلی اظهار داشت: این برنامه بدنبال ۳سال مطالعه و تحقیق و یک سال اجرای آزمایشی، در جشنواره یک هفته با کانون امسال در ۲۰مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران و ۱۰مرکز کانون در ۱۰استان کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه یا جشنواره یک هفته با کانون در مساحتی بالغ بر ۱هزار و ۵۰۰متر مربع و در ۳۰غرفه در مراکز کانون استان تهران برگزار می‌شود، گفت: مربیان در غرفه‌ای در مراکز کانون کودکان و نوجوانان علاقمند را با مباحث فلسفی آشنا می‌کنند.

فضلی ادامه داد: در طول این جشنواره ظرفیت ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون شامل قصه گویی، شعرخوانی، معرفی شخصیت ها، مسابقه، بازی و سرگرمی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر، برپایی غرفه‌های نجوم و معرفی شخصیت‌ها به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها معرفی می‌شود.

وی به غرفه پژوهش گران نوجوان در جشنواره یک هفته با کانون اشاره کرد و افزود: در این برنامه پژوهش گران نوجوان در گروه‌های ۳و ۵نفره زیرنظر مربیان کانون، موضوع پژوهشی مورد نظر را انتخاب و بر اساس روش‌های عملی و با مشارکت یکدیگر پژوهش و تحقیق می‌کنند؟ همچنین حل مسایل با استفاده از روش‌های تحقیق و پژوهش به نوجوانان آموزش داده می‌شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان غرفه برنامه‌های ادبی کانون را از دیگر برنامه‌های این جشنواره برشمرد و گفت: در این غرفه مربیان بصورت حضوری کودکان و نوجوانان را با داستان، شعر، متون ادبی مختلف آشنا می سازند و نحوه پرداختن به داستان نویسی و سرودن شعر را به آنها آموزش می دهند.

وی به برپایی غرفه بازی در این جشنواره اشاره کرد و افزود: در کتابخانه های کانون از بازی بعنوان روش تربیتی موثر برای آموزش مفاهیم مختلف استفاده می‌شود و در این جشنواره نیز در غرفه بازی تلاش می‌شود برخی از آموزش‌ها از این طریق به مخاطبین کودک و نوجوان ارایه شود.

فضلی غرفه نمایش خلاق را که در آن کودکان با انتخاب موضوعی به اجرای نمایش می‌پردازند و غرفه قصه گویی را که در آن مربیان به قصه گویی برای کودکان می‌پردازند، از دیگر برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد.

وی غرفه معرفی فعالیت‌های علمی کانون را از دیگر غرفه‌ها برشمرد و گفت:

در این غرفه کودکان ونوجوانان ازطریق فیلم و اسلاید با علم نجوم در سطح آماتور آشنا می‌شوند؟همچنین مرکز بین‌المللی نجوم کانون واقع در زعفرانیه معرفی می‌شود.

فضلی افزود: در غرفه زیست شناسی نیز مرکز زیست شناسی کانون در فخرآباد که در آن کلاس‌های آموزش مباحث زیست شناسی بصورت ترمی در ۴ترم به متقاضیان آموزش و در پایان گواهی نامه به آنان ارایه می‌شود، به مراجعان معرفی می شود

مدیر کانون استان تهران به غرفه کتابخانه‌های فراگیر کانون اشاره کرد و گفت: پنج کتابخانه فراگیر که از سال ۱۳۸۰فعالیت خود را در استان تهران آغاز کرده اند، در این جشنواره با دایر کردن غرفه‌ای به آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان استثنایی می‌پردازند.

فضلی توضیح داد: کودکان ناشنوا، نابینا، کم بینا و دارای مشکلات حرکتی که تنها درمدارس استثنایی‌ها به تحصیل می‌پردازند، در کتابخانه‌های فراگیر در کنار کودکان عادی به کسب مهارت‌های مختلف می‌پردازند.

وی غرفه کارگاه هنرهای خلاق را از دیگر فعالیت‌های این جشنواره عنوان کرد که در آن به کودکان و نوجوانان عکاسی، تولید انیمیشن، نقاشی و سفالگری آموزش داده می‌شود.

فضلی افزود: در این غرفه کودکان و نوجوانان یک انیمیشن را تهیه می‌کنند که در نهایت ازسوی مربیان تدوین می‌شود.

فضلی همچنین به فراهم شدن امکان عضویت رایگان کودکان و نوجوانان علاقمند در کتابخانه‌های کانون اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان با عضویت یک ساله در کتابخانه‌های کانون می‌توانند از سایر برنامه‌های متنوع آموزشی این مراکز نیز بصورت رایگان استفاده کنند.

جشنواره یک هفته با کانون که به مناسبت روز جهانی کودک از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است، تا پایان هفته جاری ( ۲۱مهرماه) در مراکز کانون پرورش فکری در سراسر کشور و استان تهران برگزار می‌شود.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + نه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید