آموزش زبان دوم به کودکان، والدین میتوانند؟

روزنامه همشهری: بسیاری بر این باورند که تا پیش از آغاز مدرسه آموزش زبان دوم به صلاح کودک نبوده و او را دچار اختلال تکلم کرده و کودک دیر زبان باز کرده و به اصطلاح الکن می شود.

والدین می‌توانند به فرزندشان زبان دوم بیاموزند؟

اما پژوهش ها نشان می دهد آموزش زبان دوم نه تنها کودک را دچار اختلال گفتاری نمی کند بلکه مغز او نیز پرورش یافته و حتی می توان زبان سوم و چهارم را نیز سریعاً به کودک آموزش داد.

کودکانی که از سن بسیار پایین فراگیری زبان دوم را آغاز می کنند، سریع تر و بهتر از کودکانی که پس از فراگیری زبان مادری و آغاز مدرسه فراگیری زبان دوم را آغاز می کنند، زبان دوم را یاد می گیرند. این آموزش زودهنگام مغز کودک را فعال کرده و یادگیری زبان مادری و زبان های دیگر را نیز برای کودک آسان تر می کند.

کودکان تک زبانی یا به عبارتی کودکانی که فقط زبان مادری خود را فراگرفته اند فعالیت مغزی محدودی داشته و تنها بخشی از مرکز فراگیری زبان و تکلم در مغز فعال می شود، اما در کودکان ۲ و ۳ زبانه مغز فعال تر بوده و آموخته ها سریعتر از کودکان تک زبانی به خاطر سپرده می شود و بخش بیشتری از مرکز فراگیری زبان و تکلم در مغز فعال می شود.

یادگیری زبان دوم، کودک را با لهجه، اصطلاحات و کلمات زبانی غیر از زبان مادری آشنا کرده و این آشنایی سرعت فراگیری زبان مادری و دیگر زبان ها را نیز چند برابر می کند.

لزوم آموزش زبان دوم

تحقیقات نشان می دهد از سن ۶ سالگی ذهن انسان معانی کلمات، آواها و واژه ها را به خوبی می فهمند. در ۶ سال اول زندگی فراگیری مغز بسیار بالا بوده و فراگیری چندین برابر است.

با رشد ذهنی کودک و تکامل مغزی او، توان و گنجایش فراگیری افزایش می یابد. نکته مهم و قابل توجه این که سرعت فراگیری زبان چنان بالا است که کودکان زیر سه سال توان بالاتری نسبت به کودکان سه ساله و بالاتر دارند. بنابراین آموزش هرچه زودتر آغاز شود فراگیری نیز بهتر است.

آموزش زبان دوم در سنین پایین راه های ویژه ای را در مغز باز و فعال می کند. کورتکس مغز نیز فعال شده و فراگیری در بالاترین سطح صورت می گیرد. این تأثیر حتی در کودکان دچار اختلالات مغزی، اختلالات فراگیری و حتی کودکان دارای سندرم های (بیماری ها) خاص نیز چشمگیر بوده و تأثیر بسزایی در وضعیت فراگیری و فعالیت مغزی آنها دارد.

به هر میزان کودک سن کمتری داشته باشد با سرعت بیشتری زبان دوم را فرا می گیرد و به هر میزان سن کودک بالاتر می رود آموزش سخت تر و فراگیری کندتر می شود. کودکان ۶ ساله نسبت به کودکان زیر ۶ سال مشکلات بیشتری در تلفظ واژه ها، فراگیری معانی کلمات و … دارند.

آموزش زبان دوم به کودکی که هنوز نمی تواند به زبان مادری صحبت کند صحیح است یا خیر؟

به عقیده روان شناسان و آموزگاران نه تنها مشکلی در آموزش زبان دوم به کودکی که هنوز نمی تواند به زبان مادری صحبت کند وجود ندارد بلکه این کار به فراگیری زبان مادری نیز کمک بسزایی می کند.

کودکان به راحتی می توانند تفاوت بین آواها و واژه های زبان های مختلف را شناسایی و تفکیک کنند. بنابراین ممانعتی در آموزش زبان دوم به کودکان وجود ندارد.

آیا والدین خود می توانند به فرزندشان زبان دوم بیاموزند؟

اگر چه والدین نیز می توانند به فرزندشان زبان را بیاموزند اما کمک گرفتن یا سپردن آموزش زبان به کودک به آموزگار مجرب نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت چرا که آموزگار مجرب تعلیمات ویژه ای در این زمینه دیده است. بنابراین آموزگار می تواند در زمان کمتر با شیوه بهتر و با سرعت بیشتر به کودک زبان دوم بیاموزد.

به عقیده پژوهشگران بهترین و ثمربخش ترین شیوه های آموزشی، آموزش گروهی است. حضور کودک در بین همسالان خود، کودک را به مشارکت و حضور در جمع تشویق کرده و آموزش را به نوعی سرگرمی، بازی و رقابت سالم تبدیل می کند.

اما در صورت عدم دسترسی به آموزگار مجرب یا فراهم نبودن امکانات و شرایط مناسب والدین نیز می توانند با تسلط به شیوه های صحیح آموزشی به فرزندشان زبان دوم بیاموزند.

بهتر است والدین نیز از شیوه آموزش گروهی استفاده کنند و مهم ترین مسئله این که آموزش را به کلاس درس خشک و معمولی تبدیل نکنند. تدریس به کودکان، نیازمند تسلط به شیوه های آموزشی خاص است که والدین پیش از هر اقدامی باید به این شیوه ها آشنا و به آنها مسلط شوند.

رعایت چند نکته

۱ کودک را مجبور به صحبت کردن به زبان دوم نکنید. اجبار شما نتیجه ای عکس خواهد داشت.

۲ از فرزندتان امتحان نگیرید.اگر او را امتحان کنید، بی تردید شکست خواهید خورد.او عمدتاً به شما پاسخ اشتباه خواهد داد. مغز او به همان میزان که در فراگیری فعال است در رد آن نیز فعال است.

۳ تلفظ او را تصحیح نکنید حتی اگر کلمه را کاملاً اشتباه تلفظ می کند. او را باور کنید و اطمینان داشته باشید که تلفظ او به مرور تصحیح می شود.

۴ فقط فرزندتان را تشویق کنید. برای هر کلمه ای که می آموزد اشتیاق خود را نشان داده و موفقیت او را تبریک بگویید.

۵ شادی و نشاط را فراموش نکنید. کاری کنید که آموزش برای او به تفریح تبدیل شود. کلاس خشک و جدی، او را از ادامه راه باز می دارد.

رعایت این نکات برای والدین و آموزگاران ضروری است.

آموزش با چه سرعتی منطقی و ثمر بخش است؟

فراموش نکنیم به هر میزان کودک سریعتر بیاموزد، آموزش برای او دلچسب تر است. برای پیشرفت سریع او نیازی به عجله شما نیست بلکه اگر زمینه مناسب فراهم کنید، آموزش خود به خود تسریع می شود. برای این منظور هر روز زمینه ای فراهم کنید تا کودک به نوارقصه، کارتون و… به زبانی که به او می آموزید گوش کند. اجبار نکنید تنها زمینه را فراهم کنید تا او به این کار تشویق شود.

در آموزش با کتاب نیز سرعت مناسب را حفظ کنید. زمانی که احساس کردید حداقل ۵۰ درصد لغت های یک درس را آموخته درس بعدی را آغاز کنید.

از چه کتاب هایی می توان کمک گرفت؟

تا سن ۴ سالگی کودک جلب تصاویر، رنگ ها و … کتاب می شود، بنابراین کتاب هایی را انتخاب کنید که دارای ویژگی هایی چون تصاویر بزرگ، زیبا، رنگی و…باشد. به مضامین کتاب ها نیز توجه کنید. بین ۵ تا ۱۰سالگی کتاب هایی را انتخاب کنید که متن ساده و جذاب داشته باشند.

کودک از ۵ سالگی آرام آرام به داستان ها و مضامین کتاب ها توجه کرده و جلب داستان آن می شود و از ۱۱سالگی به بالا انتخاب کتاب هایی مناسب است که کودک را به خواندن و نوشتن تشویق کند.

بهترین روش انتخاب کتاب در ایران مراجعه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا شهر کتاب است. با استفاده از این کتاب ها و توجه به اصول صحیح آموزشی به ترتیبی که ذکر شد، کودک پس از ۵ سالگی به راحتی می تواند به زبان دوم صحبت کند و با کمی صرف وقت به راحتی بخواند و بنویسد. (فراموش نکنید در حد کودک ۵ ساله)

به این ترتیب کودک در بدو ورود به آمادگی یعنی در سن ۶ سالگی گنجینه لغانی معادل ۶هزار لغت داشته و به راحتی به زبان دوم در حد کودک ۶ساله صحبت خواهد کرد. اگر او را به نوشتن نیز تشویق کرده باشید می تواند تعداد محدودی لغت را نیز بنویسد.

و در پایان، آموزش به کودک نیاز به تسلط به زبان کودکی دارد. کمی صبر و حوصله و کودکی کردن به همراه او آموزش را دلچسب تر و سریعتر کرده و کودک را به آموختن تشویق می کند.

منبع : پارس مداد

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 19 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید