آلرژی غذایی در کودکان، نکاتی مهم

آگاهی از نحوه تشخیص آلرژی غذایی در کودکان به شما کمک می کند تا در صورت بروز واکنش های آلرژیک به موقع بتوانید از درمان های دارویی مناسب استفاده کنید. اگر اخیرا کودک شما آلرژی غذایی پیدا کرده بهتر است در مورد نکات زیر آگاهی بدست آورید.

     -نحوه تامین نیاز های غذایی کودک
     -آمادگی های لازم برای مقابله با واکنش های آلرژیک در بدن کودک

نکاتی درمورد آلرژی غذایی در کودکان
بدن انسان در مواقع آلرژی به غذا طوری واکنش نشان می دهد که گویا ماده ای خطرناک وارد آن شده. در نتیجه سیستم ایمنی بدن (که در برابر بیماری ها و عفونت ها از بدن محافظت می کند) برای مبارزه با آلرژی غذایی و موادی که باعث حساسیت شده اند، در خود آنتی بادی هایی تولید می کنند.
اگر کودک مجددا چنین غذا هایی را بخورد بدن نوعی مواد شیمیایی که هیستامین نام دارد تولید می کند تا از خود دفاع کند این مواد شیمیایی باعث ایجاد علائم آلرژی در فرد می شود و بر سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، پوست یا سیستم گردش خون فرد تاثیر می گذارد. این علائم می توانند شامل آبریزش بینی، خارش پوست، مور مور شدن زبان، لب یا گلو، تورم بدن، درد شکمی یا عطسه باشد.
اغلب مردم آلرژی غذایی در کودکان را با عدم تاب آوری غذا اشتباه می گیرند، دلیل آن وجود علائم مشابه بین این دو مورد است. علایم عدم تاب آوری غذا می تواند شامل آروغ زدن، باد معده، اسهال، سر درد، عصبی بودن و سرخ شدن پوست باشد. تفاوت عدم تاب آوری غذا با آلرژی غذایی این است که عدم تاب آوری غذا:

سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند.
    -می تواند حاصل ناتوانی فرد در گوارش موادی خاص مثل لاکتوز باشد.
    -می تواند ناخوشایند باشد اما به ندرت رخ می دهد.

آلرژی های غذایی شایع میان کودکان
هر کودکی می تواند به یک‌ نوع غذا آلرژی داشته باشد، اما این هشت مورد شایع ترین نوع آلرژی های غذایی در کودکان هستند که حدود ۹۰ درصد از واکنش های آلرژیک در کودکان را سبب می شوند:
    شیر
    تخم مرغ
    بادام زمینی
    سویا
    گندم
    گردو
    ماهی
به طور کلی بیش تر کودکان به یک غذای خاص آلرژی دارند. حدود ۸۰ درصد از کودکانی که به شیر آلرژی دارند تا بزرگ سالی نیز این حساسیت را به همراه دارند. دو سوم آنهایی که به تخم مرغ آلرژی دارند و ۸۰ درصد از کودکانی که به گندم یا سویا حساسیت دارند تا بزرگ سالی همچنان چنین حسایت هایی را به همراه دارند.
به ندرت ممکن است سایر انواع آلرژی های غذایی تا بزرگ سالی در فرد باقی بماند. تنها ۲۹ درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و ۱۰ درصد از افراد مبتلا به حساسیت به گردو در بزرگ سالی نیز به این مواد حساسیت خواهند داشت.

 

واکنش های آلرژیک به غذاها
واکنش های آلرژیک به غذاها می تواند در هر فردی متفاوت باشد. در بعضی افراد واکنش ها خفیف بوده و فقط یک عضو را درگیر می کند، مثلا کهیر زدن روی سطح پوست. در بعضی دیگر نیز واکنش ها شدید تر بوده و بیش از یک عضو بدن را درگیر می کند. آلرژی می‌تواند در چند دقیقه یا چند ساعت بعد از خوردن غذا رخ دهد.
به طور کلی واکنش های آلرژیک بر یکی از این سه عضو بدن تاثیر می گذارد:
پوست: بروز کهیر هایی قرمز رنگ همراه با خارش، اگزما، سرخ شدگی و تورم صورت، خارش و تورم لب ها، زبان یا دهان (واکنش های پوستی شایع ترین نوع واکنش ها است).
دستگاه گوارش: درد شکمی ، استفراغ، حالت تهوع یا اسهال.
دستگاه تنفسی: آبریزش یا گرفتگی بینی ، عطسه، سرفه، خس خس کردن سینه و‌ کم آوردن نفس‌
یک ‌واکنش آلرژیک جدی همراه با تاثیرات گسترده بر بدن با نام آنافیلاکسی شناخته می شود. این واکنش آلرژیک و خطرناک دو یا چندین بخش از بدن را که در بالا گفته شد، درگیر می کند. علاوه بر موراد فوق علائم دیگری مثل تورم راه های هوایی، مشکلات تنفسی جدی، افت فشار خون، از دست دادن هوشیاری و گاهی مرگ نیز در کودک دیده می شود.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 15 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید