آسیب های فرزندان طلاق، سنین مختلف چگونه است؟

در چند سال اخیر آسیب های روحی روانی طلاق در جامعه رو به افزایش است .جدایی والدین برای کودکان آسیب هایی به همراه دارد که این امر باعث می شود بسیاری از والدین با وجود مشکلات از یگدیگر جدا نشوند. فرزندان طلاق در هر سنی نیازهایی دارند که به آنها پاسخ داده نمی شود.

بعد از طلاق نوع روابط والد فرزندی و  شیوه ی فرزندپروی هر یک از والدین تعیین کننده ی میزان آسیب های روانی خواهد بود و این موضوع کیفیت رابطه فرزند با والدین را مشخص می کند. برای داشتن رابطه ای صحیح باید والدین نیازهای فرزند را با توجه سن بدانند و با آگاهی از این نیازها نوع رابطه خود را تعیین کنند. از جهتی دیگر واکنش فرزندان طلاق بر حسب سن متفاوت می باشد و هر کدام در سنین مختلف تصورات متفاوتی درباره طلاق والدین دارند.

آسیب های فرزندان طلاق در سنین مختلف:

والدین می توانند با اگاهی کافی آسیب های روانی طلاق را برای فرزندشان به حداقل برسانند تا فرزندشان کمتر دچار مشکل شود و کمتر آسیب ها را تحمل کند. آگاهی از نیازهای فرزند هم به او هم به خودتان کمک خواهد کرد.

نیازهای کودک از تولد تا ۳ سالگی:

در این سن بارزترین ویژگی فرزندان طلاق اعتماد به والدین و اطرافیان است و کوکان بر حسب دنیای بیرون را باور خواهند کرد بعد از سه سالگی کودک می خواهد مستقل باشد و به دنبال پی بردن به هیجانات خود می باشد. دراین سن کودک مهارت حرف زدن را می آموزد و مهارت دستشویی رفتن را یاد می گیرد و با برقراری ارتباط با اطرافشان به شناخت آن می پردازند.

عوارض طلاق برای این کودکان:

در این سنین اگر طلاق والدین با کشمکش فراوان همراه باشد کودک اعتماد خود را نسبت به اطرافیان از دست می دهد و رفتارهای نا پخته سنین قبلی بر می گردد. به عنوان مثال: این کودکان با مکیدن انگشت ،  خیس کردن جای خود تنش های خود را بروز می دهند. این کودکان در خواب نیز دچار مشکل می شوند و در خواب می پرند. در این سنین طلاق والدین می تواند اختلال رشدی در کودکان به وجود آورد.

راه حل های پیشنهادی برای فرزندان طلاق:

تا پایان ماه هجدهم نگهداری و تربیت کودک باید دارای ثبات باشد در این سن کودک نیاز به اعتماد دارد و با تربیت و نگهداری به توسط هر یک از والدین کودک به این اعتماد دست نخواهد یافت.

تا قبل از یک سالگی زمانی که کودک می خواهد ساعاتی با والد دیگر خود باشد باید بعد از ملاقات به نزد والدی که از او نگهداری می کند برود. از یک سالگی به بعد می تواند در مواقعی نزد والد دیگر باشد.

برنامه های هر دو والد تا جای ممکن باید مشابه باشد تا کودک دچار آسیب کمتری شود و نباید درگیر دوبرنامه متفاوت بشوند شما باید سعی کنیند این مشکل را بین خود حل کنید.

نیازهای کودک در سنین ۶-۳ سالگی:

در این دوره کودک به دنبال درک توانایی ها شناختی، ارتباطی، اجتماعی و زبانی می باشد. او در این سن به مهد کودک می رود و به دنبال پیدا کردن خود در اجتماع است با کمتر کردن تنش ها و مشکلات می توانید به اعتماد به نفس و پیدا کردن توانایی او کمک کنید.

عوارض طلاق برای این کودکان:

فرزندان طلاق در این شرایط به درستی متوجه مشکل میان والدین خود نمی شوند. در این دوره کودکان در روند رشدی دچار مشکل می شوند و به رفتارهای سنین قبل بر می گردند. این کودکان دچار افسردگی و انزوا می شنود و در خواب کابوس می بینند اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و به رفتارهای پرخاشگرانه دست می زنند.

راه حل های پیشنهادی برای فرزندان طلاق:

کودکان بعد از سه سالگی می توانند در نزد والد دیگر خود نیز باشند اما باید توجه کنید که این مدت نباید طولانی شود تا کودک دچار دوگانگی نشوند. برنامه ریزی برای کودک باید در نزد هر دو والد مشابه باشد. در این دوره کوکان دوست دارند درباره مسائل نظر بدهند.

نیاز های کودک در سنین ۱۲-۶:

در این دوره بچه ها معنای جامعه را درک خواهند کرد و قوانین را رعایت می کنند. گروه دوستان در این سن بسیار مهم است و انجام کارهای گروهی به بچه ها اعتماد به نفس می دهد و به دنبال پیدا کردن احساسات خود می باشند. هر قدر این کودکان در مدرسه عملکرد خوب داشته باشند به بالا رفتن عزت نفس آنها کمک خواهد کرد.

عوارض طلاق در این سنین:

این بچه ها بعد از طلاق احساس اندوه، غم و افسردگی را تجربه می کنند به دلیل وابستگی های خاصی که به هر یک از والدین دارد دچار ناراحتی می شوند در سنین بالاتر دچار احساس گناه می شوند. این مشکل به صورت افت تحصیلی،منزوی شدن، دوری از اجتماع و … خود را نشان دهد.

راه حل های پیشنهادی برای فرزندان طلاق:

فرندان طلاق در این سنین دوست دارند هر دو والد را به یک اندازه ببیند و با آنها باشند در صورتی این امر امکان پذیر نیست و اثراتی سوء نیز می تواند داشته باشد. در این سنین بچه ها بزرگ شده اند و ممکن است والدین از او درباره والد دیگر بپرسند این کار به او حس جاسوسی می دهد و شخصیت او را خبرچین بار می آورد.

نیازهای در سنین ۱۳-۱۷ سالگی:

مهم ترین نیاز نوجوانی رسیدن به استقلال و خودکفایی است. نوجوان در این سن به دلیل تغییرات اخلاقی و پیدا کردن شخصیت خود دچار یک سری لجبازی ها و بد خلقی ها می شود.

عوارض طلاق در این سنین:

در این دوره نوجوان احساسات و هیجانات گوناگونی را تجربه می کند و با وجود شرایط حاضر آینده ی خود را تصور می کند و این موجب ناراحتی، نگرانی و در نهایت افسردگی او می شود. نوجوان در این سن به دلیل تحریک پذیری عاطفی و احساسی شدید دست به خودکشی، مصرف مواد و ترک تحصیل می زند تا اعتراضات خود را به این شیوه نشان دهد.

راه حل پیشنهادی برای فرزندان طلاق:

نوجوان در این سن سعی دارد از والدین دوری کند در چنین شرایطی نوجوان باید با یک مشاور یا یکی از نزدیکان صحبت کند تا مشکل حل شود. برای برنامه ریزی نوجوان باید از خود او مشورت بگیرید و طبق علایق و نظرات او برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید بعضی از فرزندان طلاق ماندن در نزد والد دیگری را راهی برای تحت فشار دادن والدین برای رسیدن به خواسته هایشان قرار می دهند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هفت =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید